„Cancel culture“ (kultura rušení) či (politická) korektnost se stávají jakýmisi univerzálními strašáky – v druhém případě dlouhodobě, v prvním, alespoň pod tímto označením, poměrně nově – a současně prostředky, jak si mnohé osobnosti politické scény obstarávají levné body, stejně jako když hovoří o Istanbulské úmluvě, kvótách, imigraci či „zeleném šílenství“. Jádro všeho tohoto úsilí o kultivaci vyjadřování je obdobné: péče, inkluze (další červený hadr pro mnohé), respekt ke všem lidem, tolerance k jinakosti, zcitlivování veřejného prostoru, a to včetně jazyka, jako jednoho z instrumentů nejen komunikace, ale také udržování a posilování mocenské nerovnováhy. Tyto snahy jsou poměrně jasné, mnozí lidé si ale myslí, že způsoby, jakými jsou prosazovány, jsou již za hranou přijatelnosti. Cítí se být omezováni*y, nechtějí o tom přemýšlet a už vůbec ne prosazovat nějaké změny do běžného života.
Přesto je to oblast, která přináší spoustu otázek, a to i nám, kdo k nim snad máme v něčem blíže. Není ale projevem slabosti a strachu (ale naopak) tyto nejasnosti výslovně pojmenovat, protože jen tak je možné o nich diskutovat a přiblížit se jejich rozřešení.1 Navíc i etika je otázkou zvažování a míry, jak to věděl již Aristotelés. Proto dovolte, abychom zde tyto otázky uvedli, pro tuto chvíli bez záměru na ně odpovědět. Pevně věříme, že budou sloužit k rozvažování vás, našich čtenářek i čtenářů, i nás samotných na některém z našich společných setkání.
Otázky jsou uvedeny v pořadí, jak se nám „ukazovaly“, současně bylo úsilím propojit je nějak tematicky do určitého kontinua. Jejich uspořádání ale nevyjadřuje jejich důležitost, všechny jsou v určité podobě relevantní – pro někoho třeba více, pro někoho méně a pro někoho dalšího třeba vůbec.
Otázka hranice: osoba a činy
-
Kde je hranice mezi zcitlivováním veřejného prostoru a omezováním svobody projevu ve smyslu zákazu některých typů (forem, obsahu) projevů? Není to vždy otázka „místa a času“, tedy kultury a údobí? Anebo je možné uvažovat o těchto otázkách obecně a bez geografického a časového omezení?
-
Do jaké míry lze oddělit „dílo“ určitého člověka od jeho samotného a jeho osobnosti, jednání a chování? Můžeme se „zmocnit“ výsledků jeho ducha, avšak „popřít“ jeho osobu ve jménu přečinů, kterých se takový člověk dopustil? A naopak: můžeme pozitivně vnímat autorství osobností , jejichž dílo je v nějakém směru problematické?
-
A jak přistupovat k lidem, kteří se dopustili něčeho špatného, ale současně i dobrého a třeba i v poměru, který to zlé mnohonásobně převyšuje, i když nikoli kompenzuje? Máme právo tyto osoby „vymazat z mapy“ a dělat, jako by neexistovaly, a přitom učinily tolik dobrého? Vzpomeňme například na osobnosti z oblasti umění či vědy. Není odpouštění nakonec i významnou (křesťanskou) hodnotou, která vede k jediné skutečné „nápravě“ – samozřejmě ovšem za předpokladu, že daná osoba uzná svoji vinu, což zdaleka není samozřejmé…
-
I současný důraz na restorativní justici a narovnání vztahů přispívá ke kultivaci prostředí, pakliže obě zúčastněné strany (pachatel*ka i oběť/přeživší) s tím souhlasí. Ale jak je tomu v případě, kdy pachatel*ka přizná a skutečně uzná svoji vinu, ale oběť/přeživší je v situaci, že je pro něj*ni něco takového nepřijatelné? Nevytváříme pak paradoxně morální nátlak na tuto osobu, že by měla odpustit, protože i pachatel*ka je přece jen člověk? Skutečně si každý, kdo se dopustí závažného zlého skutku, zaslouží odpuštění?
Kultura a doba
-
A jak je to tedy s rozvojem a předáváním kulturního dědictví lidstva? Máme právo zavrhnout některé lidi (a jejich výtvory), vyškrtnout je z historie, přehlížet je, dělat, jako by neexistovali, a tím ochuzovat skutečný rozsah a podobu lidství? Jistě, dělat jim reklamu není na místě, ale realita je prostě taková, že ne všichni lidé jsou dobří – a i „dobří lidé“ mají špatné stránky a nakonec i „špatní lidé“ mají dobré stránky…
-
Máme tudíž zpětně zakazovat knihy, filmy a seriály proto, že jsou z dnešního hlediska problematické, a tím ochuzovat a zapovídat vlastní část naší historie, ze které se můžeme poučit a na níž můžeme tyto chyby ilustrovat? Anebo mají být tato „kazová díla“ zpřístupněna např. jen v omezeném režimu pro bádání, výuku apod., ale nemají být volně k dispozici, protože by jejich sledování mohlo vést k replikaci toho špatného v dnešních dnech?
-
A co křesťanské: „Nesuď, abys nebyl souzen“? Můžeme, kromě oblasti práva, činit nějaké odsudky? Víme dost, abychom něco takového mohli konat? A neučíme nakonec již děti, že je třeba oddělovat „věc od osoby“, tj. nehodnotit člověka, ale konkrétní čin? A pak ve jménu korektnosti šmahem odsoudíme člověka pro jeho čin/y?
-
Můžeme vůbec zpětně projikovat (projektovat) soudobé koncepty, které v době spáchání příslušných skutků, nebyly nijak reflektovány, „uchopeny“ a konceptualizovány? Není to zcela chybný anachronismus, který byl právem kritizován ve společenských i historických vědách? Samozřejmě se to netýká jednání, jež bylo beze sporu odsouzeníhodné – ne-li přímo trestné – již v dané době.
-
Nemělo by každé takové jednání být posuzováno „from now on“, tedy anterográdně? Vždyť i právní úprava zakazuje zpětnou působnost, tj. každý skutek je posuzován podle tehdy platného práva. Lze toto pravidlo přenést i do oblasti mravního posuzování skutků (ostatních)? Navíc co vlastně víme o motivech lidí, kteří se dopustili „něčeho špatného“, pakliže to např. již nemohou sdílet a objasnit. Samozřejmě to nemůže legitimizovat např. násilí, ale přece jen motivy mohou být tak rozličné, že jejich usuzování na základě činu samotného může být zjednodušující.
-
Není tomu tedy tak, že bychom dané jednání měli hodnotit a odsuzovat pouze v případě, kdy daný člověk nejen vědět mohl, že to, co dělá, je špatné (nebo alespoň vysoce problematické), ale také vědět měl, tj. v kontextu dané situace? Základní premisou v tomto ohledu je, že daný jedinec věděl a mohl ovlivnit svoje jednání. To je rovněž jedno ze základních pravidel teorie práva.
Umění a humor?
-
A jak je to ve specifických oblastech, jako je umění či humor? V oblastech, které mají účel estetický a katarzní. Máme i sem zasahovat? Anebo se jedná o sféru volné působnosti, na niž se vztahuje určité moratorium? A proč by mělo? A na druhou stranu, proč by nemělo? Co by nám ze života potom zbylo?
-
A kde leží společenská odpovědnost např. autorů a autorek beletrie? Mohou opravdu psát cokoli a jakkoli – pakliže to není v rozporu s platným právem? Je odkaz na skutečnost, že je to „jen fikce“ dostatečným zdůvodněním a legitimizací jejich tvorby? Anebo i skrze svoje díla spoluutváří svět, ve kterém žijeme, a vztahy lidí v něm?
-
Kde je tedy hranice mezi přímou „cenzurou“, anebo třeba i neadresným nátlakem na autorskou tvůrčí svobodou? Kde leží ona hranice možného a nemožného? A nemá nakonec právě umění bourat zažité konvence a otevírat prostor pro myšlení „outside the box“?
-
A pokud tedy ani umění a humor nedávají možnost otevřeného ztvárnění a komunikace některých témat, kde jinde vlastně můžeme o „těchto věcech“ otevřeně mluvit? V akademických kruzích, hospodách a domácnostech? Anebo ani tam? Nebo o nich nemáme ani přemýšlet – i když to stejně nejde – protože přání/myšlenka je zárodkem činu? Jak se říká: Pozor na to, co si přeješ! Máme tedy kultivovat nejen svoje chování a jednání, ale i vlastní uvažování a „zakazovat“ si některé myšlenky, i když tím je jen odsouváme do hlubších struktur našeho já, kde tak jako tak přežívají a nepřímo mohou ovlivňovat naše (pod)vědomé akty…? (Díky, pane Freude.)
-
A hraje v tomto ohledu opravdu zásadní roli rozdíl: veřejné a soukromé – či dokonce naše niterné, myšlené a pociťované? Něco opravdu nesmíme říkat „venku“, ale smíme to říkat alespoň doma, před svými blízkými, anebo to dokonce nemáme říkat ani o samotě či si dokonce myslet? Ale co když navzdory všem těmto korektivům něco nějak skutečné „cítíme“, je to tedy velmi hluboko v nás? Nebo i zde platí ono okřídlené (film Bílá paní): „Drž hubu a plav!“
-
A pokud pomineme (profesionální) uměleckou scénu, ale také politickou elitu, kde patrně předpokládáme jistou míru mravní integrity – samozřejmě někdy marně – co všechny ony samozvané celebrity a „influenceři*influencertky“, jejichž síla (a moc) je v tom, že jsou známí a jejich slova jsou tedy více slyšet? Klade to na ně v tomto ohledu vyšší míru odpovědnosti, anebo je postačující odkaz na to: „Já jsem obyčejný člověk a můžu své názory vyjadřovat jako kdokoli jiný? Nikoho přece nenutím, aby mě sledoval…“. Současně právě činnost mnohých influencerů a influencerek rozšířila mediální prostor nebývalým způsobem a je reálným projevem toho, že „do věcí veřejných“ má a musí mluvit co nejširší spektrum osob.
Presumpce neviny, promlčitelnost, prošetřování…
-
A jak je to s promlčitelností všech takovýchto skutků? V odkazu často na třeba i desetiletí trvající latenci mezi spácháním a oznámením? Ostatně i v právu taková možnost minimálně u některých skutků existuje… Máme o nějaké takové hranici uvažovat i zde, např. u skutků, které nejsou zcela právně postižitelné?2
-
Neotvírá vůbec tato problematika Pandořinu skříňku falešných obvinění jen s cílem vyřídit si s někým účty nebo někomu z nejrůznějších důvodů uškodit? Není takový institut až příliš zneužitelný? Dost možná, ale potenciál zneužitelnosti se týká prakticky všech deliktů a obvinění z nich. Tak proč se tak úzkostlivě bojíme toho, že budeme křivě nařčeni např. ze sexuálního obtěžování, ale ne třeba z podvodu či krádeže? V čem je zde rozdíl?
-
A jak je tomu s presumpcí neviny? Nemá platit i zde, a to i v případě lidí na vysokých a rozhodovacích postech, v politice, veřejném životě, vědě, umění apod.? Vždyť zvěst je rychlejší než všechny právní instrumenty a opravné prostředky. A mnohdy už nikdy nelze z daného člověka sejmout stopu podezření, i když nebylo nic dokázáno… Jistě, lze se bránit právně proti křivému nařčení, ale i to trvá často dlouho (a s ne vždy jasným výsledkem) a jednou vyřčené a po internetu šířené zvěsti napravit de facto plně nelze. Lze se domoci právního zadostiučinění, finanční náhrady, ale morální kredit je často doživotně poškozen – se všemi důsledky.
-
Za jakých podmínek má tedy být aplikováno ono preventivní pozastavení funkce? A do jaké míry lze nabádat daného člověka, aby se preventivně a dočasně z dané funkce stáhl, protože v rozvinutějších politických kulturách se to tak dělá, i když třeba daný člověk skutečně nic špatného neučinil a obvinění proti němu jsou jen vykonstruovaná? Jak může předejít tomu, že jeho morální a odborný kredit nebude tak jako tak poškozen?
-
S tím souvisí i otázka prošetřování anonymních podnětů. Mnohdy je těžké, ne-li nemožné, adresně obvinit někoho, pokud nemáte v rukou přesvědčivé důkazy. Současně platí, že nařčení např. ze sexuálního obtěžování se dokazují často velmi těžko. Nepodepsané podněty jsou ale jednoduše zneužitelné jako nástroj, jak uškodit druhým – ukázat na ně, ale zůstat ve stínu davu. Současně to ale může být legitimní možnost, jak upozornit na jednání určitého člověka, pokud jste v pozici, kdy se právem obáváte negativních důsledků, nemáte jiné prostředky, finance, moc…
-
Jak ale poznat podložený anonym od irelevantního úsilí někomu uškodit? I anonymní podněty je dobré prošetřovat, ale co s nimi, pokud se je nepodaří spolehlivě potvrdit, ani vyvrátit? Máme tedy zavést kvorum, odkdy je i anonymní podnět závažný? Např. pokud se u určité osoby opakuje tři a vícekrát? I když víme, že kverulanti*ky dokážou být velmi ulpívaví ve svém úsilí?
Ne/autenticita vyjadřování?
-
A neztratí se z takového „korektního“ způsobu vyjadřování upřímnost a otevřenost, sice ve prospěch citlivosti a důrazu na individualitu, ale ve svém důsledku v neprospěch obsahu, tedy toho, co opravdu chceme/můžeme říci? Nebude taková komunikace plošší, povrchnější a trochu hraná? Nestane se taková řeč nakonec tak trochu souborem různých floskulí, které budeme stále opakovat jako někteří politici a političky, budeme zdánlivě znít „in“ a „cool“, ale ve skutečnosti bezobsažně? Neokrádáme sami sebe o kus vlastního lidství, vlastní osobnosti, vlastního „já“?
-
A přispívá korektnost skutečně ke kultivaci veřejného prostoru, anebo jen k vnějškovému přizpůsobení? Mění se jen styl vyjadřování, anebo se skutečně zrcadlí i ve zcitlivování našeho uvažování? Nepůsobí korektnost jen to, že někteří lidé prostě určité věci neříkají veřejně, ale přesto vědomě či nevědomky vyhledávají místa (např. v online prostředí), kde je mohou svobodně vyjádřit? A místo, abychom znali „náladu společnosti“, některá témata pouze odsouváme do „šedé zóny“, kde tak jako tak nějak žijí a rozvíjí se, pouze skrytě(ji) a veřejnost neví, co se děje, pakliže není „inside“. Co je tedy lepší: vědět, že je něco špatně, anebo nevědět, i když se to třeba děje?
-
A máme vlastně tyto otázky vůbec otevřeně verbalizovat, když se ze zkušenosti obáváme, že budou zneužity „hatery“ jako důkaz toho, že kážeme vodu a pijeme víno? „Podívejte na ně, říkají nám, co máme a nemáme dělat, a přitom to sami*y neví nebo o tom mají pochyby…?“
Kde tedy končí kultivace a zcitlivování veřejného prostoru, a kde začíná zasahování do myšlení a svobody vyjadřování, či přímo cenzura? Kde je hranice mezi legalitou, legitimitou a odpovědností? A kde se vyděluje individuální morálka (odpovědnost každého z nás jako osoby) od společenského mravu, tedy habitu ve smyslu: „co se u nás ne/dělá či ne/říká“. Liminalita a ambiguita – tedy konceptualizace pomezí a hraničnosti, resp. dvojznačnosti či nejednoznačnosti – jsou dnes aktuální témata teorie umění a literatury, filosofie i společenských věd. V jisté podobě se jim přibližujeme i zde skrze výše nastíněné otázky.
A dovoluji si doplnit ještě doušku od několika kolegyň z naší organizace Gender Studies, o.p.s. – které tento text četly ve fázi jeho finalizace – a s níž se plně ztotožňuji: Rozhodně nejsme proti korektnosti ve vyjadřování, naopak, jasným cílem je respekt, vstřícnost a neubližování druhým! Na straně druhé pak ale mnohdy stojí otázka: kdy vstřícnost k druhým naráží na vstřícnost k sobě samým? Některé nároky a požadavky na posouvání vlastních hranic, tolerance a snahy o chápání druhých a vytváření prostoru pro marginalizované osoby znamenají, že tento vnitřní prostor musíme někde brát – a to logicky navozuje otázky, jestli je to ve svém důsledku produktivní či kontraproduktivní… Situační aspekty jednání nás všech jsou natolik bohaté, že je samozřejmě nelze shrnout pod jednoduchá pravidla a rady, jak se ne/chovat. Realita je samozřejmě složitější a pestřejší. To však neznamená, že bychom neměli jasně deklarovat, že některé druhy chování či vyjadřování jsou nevhodné!
1) Ale nevědět – a vědět přitom, že nevím – je jedno ze základních zjištění, které udělal již Sókratés. Avšak aby člověk zjistil, že neví a stalo se to pro něj základním metodologickým východiskem, to je opravdu obrovský intelektuální krok, kteří mnozí z nás nikdy ve svém životě neučiní.
2) Zde si neodpustím vlastní názor, a to, že nikoli, jelikož mravní odpovědnost každého z nás je spojena nejen s jednotlivými činy, ale i životem jako celkem. Tuto otázku jsem do přehledu doplnil spíše pro úplnost, i když osobně v ní mám poměrně jasno. Ostatně právě i v tom je určitá křehkost lidského života: skutečně až do jeho konce nelze říct, zda daný člověk žil skutečně dobře (ať už „dobrý život“ chápeme jakkoli), či nikoli. Až do samého konce života je prostor a možnost udělat něco špatného… A naopak, dobrého!