x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

06/2008 Management diverzity

Diverzita – nevíte jak na ní? Inspirujte se v zahraničí

31.5.2008, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Diverzita, neboli rozmanitost, je v mnoha firmách již zavedenou součástí rozvoje lidských zdrojů. Zaměstnavatelé vědí, že produktivita a efektivnost nelze zakládat na týmech složených pouze ze zaměstnaných, kteří jsou stejně staří, stejného pohlaví a vyrůstali ve stejných sociálních podmínkách. Právě rozmanitost zaměstnaneckých týmů je totiž základem pro rozmanitost nápadů a možnou konkurenceschopnost na trhu. Diverzita – byť v ČR poslední dobou často skloňovaná – je u nás pořád novinkou. V některých firmách v zahraničí má ale již dlouhou tradici.

Diverzita, neboli rozmanitost, je v mnoha firmách již zavedenou součástí rozvoje lidských zdrojů. Zaměstnavatelé vědí, že produktivita a efektivnost nelze zakládat na týmech složených pouze ze zaměstnaných, kteří jsou stejně staří, stejného pohlaví a vyrůstali ve stejných sociálních podmínkách. Právě rozmanitost zaměstnaneckých týmů je totiž základem pro rozmanitost nápadů a možnou konkurenceschopnost na trhu. Diverzita – byť v ČR poslední dobou často skloňovaná – je u nás pořád novinkou. V některých firmách v zahraničí má ale již dlouhou tradici. 

Barclays ve Velké Británii: Věková rozmanitost poskytuje rozdílné pohledy a zkušenosti  

Firmy ve Velké Británii, které se začaly věnovat věkové diverzitě a byly vybrány jako příklady dobré praxe v kampani Age Positive, se shodly na tom, že osoby nad padesát nejvíce zajímají flexibilní formy práce. Nejedná se ale o částečné úvazky, které nejsou příliš vyhledávané kvůli nízké mzdě, ale spíše o flexibilní konta pracovní doby. To umožňuje – s ohledem na zájem nepřijít o zkušené lidi – svým zaměstnaným např. banka Barclays.  

Co dělá Barclays pro podporu věkové rozmanitosti a udržení si zaměstnaných nad 50?

-          flexibilní formy práce jsou k dispozici všem bez rozdílu věku či rodičovských povinností

-          všechna opatření, usnesení a rozhodnutí, která se týkají rozvoje lidských zdrojů, procházejí kontrolou, zda nejsou věkově diskriminační

-          průzkum potřeb mezi zaměstnanými se zaměřuje také na to, co by je motivovalo k tomu, aby pracovali ve společnosti i po padesátce

-          důchodová politika firmy je přizpůsobena tak, aby zaměstnancům vyhovovala

-          těm, kdo chtějí odejít do penze a pracovat pouze několik hodin týdně, jsou poskytnuty flexibilní pracovní smlouvy

-          inzeráty pracovních pozic se zaměřují na všechny věkové kategorie; společnost podporuje přijetí starších uchazečů do oddělení, kde převažují spíše mladí

-          probíhají informační kampaně zaměřené na věkovou diverzitu

-          zaměstnaným nad padesát jsou určena speciální školení

-          vzdělávání a kariérní přestávky jsou umožněny všem bez rozdílu věku

 Globální diverzita v Deutsche Bank

„Diverzita je klíčem k růstu našeho podniku. Hybatelem našeho úspěchu je schopnost využít a řídit diverzitu zaměstnanců v zájmu vytváření výjimečných řešení pro naše klienty,“ říká Joseph Ackerman, předseda výkonné rady Deustche Bank, která se ve svých programech diverzity zaměřila také na gaye a lesby. 

V Deutsche Bank funguje tým pro prosazování diverzity, který se věnuje např. rozvoji talentů, rozvoji sítí mezi zaměstnanými a multikulturálnímu vzdělávání. Deusche Bank disponuje interními sítěmi gayů a leseb v Německu, Velké Británii a USA. Ty byly nápomocny při vytváření marketingové kampaně orientované na gaye a lesby. Banka se v tomto ohledu zaměřila především na opatření směrem k zákazníkům a rozhodla se pro cílovou skupinu, která bývá v oblasti drobného bankovnictví často opomíjena. Deustche Bank umisťuje reklamu do časopisů pro gaye a lesby, podporuje homosexuální skupiny a průvody „gay pride“ Christopher Street Day, které se každoročně konají v německých městech. 

A jaká pozitiva to firmě přineslo? Sítě kontaktů zvyšují povědomí o diverzitě ve firmě. Marketingové kampaně orientované na gaye a lesby přináší desetinásobnou návratnost investice. Banka získala v roce 2002 cenu Maxe Spohra od Federace manažerů-gayů. 

Podpora žen a etnických menšin do řídících pozic v PricewaterhouseCoopers 

Společnost PricewaterhouseCoopers ve Velké Británii se potýkala s nedostatkem žen a příslušníků a příslušnic etnických menšin v řídících pozicích; bylo tomu tak i přesto, že ve firmě je diverzita velmi rozvinuta. „Jednobarevné“ vedení nepůsobilo dobře na klienty firmy, proto se rozhodlo zaměřit se na podporu žen a etnických menšin do vedoucích pozic. Společnost zavedla jasná pravidla pro nábor, rozvoj a udržení si zaměstnanců. Diverzitní tým byl rozšířen o osoby z nejvyšších pozic. 

Náborové kampaně se zaměřily převážně na studentky a mladé studující – tedy ženy i muže – z etnických menšin. Byly zavedeny speciální vzdělávací programy jako např. Women’s Development Program, workshopy orientované na diverzitu a multikulturalitu, firemní sítě, e-learningové programy atd. 

Zavedení diverzity bylo úspěšné:

-          v roce 2005 tvořily ženy 25 % z partnerů (oproti 13 % v roce 2000)

-          byla jmenována první žena do správní rady společnosti

-          zdvojnásobil se počet žen v dozorčí radě a byl do ní přijat první člen z etnické menšiny

-          zvýšila se flexibilita zaměstnaných

-          návratnost žen z mateřské dovolené vzrostla na 92 % (oproti 48 % v roce 1998)

-          v roce 2006 ženy představovaly 44 % z nově přijatých absolventů, 22 % tvořily příslušníci/ příslušnice etnických menšin

Zdroje:

Age Positive

Diverzity Management: Vzdělávací manuál, International Society for Diversity Management

Business in the Community

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *