x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

06/2008 Management diverzity

Olho-Technik: Nejlepší je naslouchat svým lidem

31.5.2008, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Olho-Technik Czech je firmou vyrábějící součástky pro automobilový průmysl. Česká pobočka sídlící v klatovském regionu vznikla v roce 2004 a již o tři roky později se jí podařilo umístit se mezi nejlepšími zaměstnavateli ČR. Firma spolupracuje s místní mateřskou školou: zásobuje ji například materiály pro výtvarnou tvorbu tamějších dětí. Ve výrobních dílnách zase nainstalovala žebřiny na protažení zad. Olho-Technik je příkladem regionálního zaměstnavatele s propracovanou a zajímavou personální politikou, která daleko překračuje rámec povinného. Rozhovor nám poskytla personalistka firmy Šárka Zíková.

Olho-Technik Czech je firmou vyrábějící součástky pro automobilový průmysl. Česká pobočka sídlící v klatovském regionu vznikla v roce 2004 a již o tři roky později se jí podařilo umístit se mezi nejlepšími zaměstnavateli ČR. Firma spolupracuje s místní mateřskou školou: zásobuje ji například materiály pro výtvarnou tvorbu tamějších dětí. Ve výrobních dílnách zase nainstalovala žebřiny na protažení zad. Olho-Technik je příkladem regionálního zaměstnavatele s propracovanou a zajímavou personální politikou, která daleko překračuje rámec povinného. Rozhovor nám poskytla personalistka firmy Šárka Zíková.

Vaše firma je na českém trhu stále poměrně krátce, přesto se vám podařilo stát se podle firmy Hewitt Associates jedním z deseti nejlepších zaměstnavatelů roku 2007. Jaká je pozice rozvoje lidských zdrojů v oblasti firemních priorit?

Již od samého počátku působení firmy v České republice bylo naším krédem „stát se atraktivním zaměstnavatelem v regionu“ a s tím jasně souvisí i postavení personální práce mezi firemními prioritami. Obrovský impuls pro realizaci mnoha projektů v oblasti lidských zdrojů přichází od samotného vedení firmy, které nastoluje specifickou firemní kulturu, v níž je dostatek prostoru pro realizaci kreativních nápadů.

Vaše personalistika jde poměrně neotřelou a inovativní cestou. Kde berete nápady? Existuje u vás celofiremní či nadnárodní směrnice v oblasti HR?

Naše personální procesy nejsou nijak centrálně řízené z mateřské firmy; v celé řadě aktivit jdeme dokonce dále. Pro kreativitu není nutné chodit daleko, nejlepším zdrojem je naslouchat svým lidem. Když budete vnímat, co potřebují a přejí si, je i pro konečný efekt (tedy zvýšení jejich spokojenosti) nejlepší vyjít jim v rámci možností firmy vstříc. Důležitým zdrojem je pro mě osobně samozřejmě i účast na nejrůznějších konferencích, workshopech a seminářích, kdy čerpám nejen ze získaných informací, ale hlavně ze zkušeností a praktik ostatních personalistů a personalistek.

Co jsou podle vás a vašich zaměstnaných nejdůležitější výhody, které firma svým pracovníkům a pracovnicím nabízí?

Nejde obecně říci, které výhody by naši zaměstnanci označili za nejdůležitější, priority jsou velmi individuální. Zde bych se vrátila k tématu specifické firemní kultury. V množství různých benefitů naši zaměstnanci často vyzdvihují otevřenost, komunikaci a individuální přístup ze strany vedení. Na předních místech pomyslného žebříčku se objevuje i příjemné a bezpečné pracovní prostředí. Pro někoho je motivující možnost seberealizace či profesního růstu, pro jiného vitamíny nebo poukázky na wellness; pro každého pak možná drobnosti jako je přání k narozeninám aj. Každý si vybere podle sebe. Tak se kruh uzavírá a znovu se vrací k základu spokojenosti zaměstnaných – individuálnímu přístupu.

Zavedli jste tzv. flexikonto pracovní doby. Jak funguje?

Flexikonto funguje na principu banky přesčasových hodin. Napracované hodiny si zaměstnanec či zaměstnankyně může vybírat jako náhradní volno podle libosti na základě dohody s nadřízeným. Výhodou je, že v případě nutné potřeby jim na dočasnou dobu umožníme pohybovat se i v pásmu tzv. minusových hodin.

Jako jedna z mála firem zaměstnáváte muže na rodičovské dovolené. Podporuje vaše firma aktivně muže, aby se více zapojovali do péče o rodinu?

V současné době máme pouze jednoho muže na rodičovské dovolené a další se právě informuje o možnostech; možná jich tedy bude více. Pravidla jsou stejná jako pro maminky na rodičovské dovolené: udržování kontaktu s firmou, zasílání firemního časopisu, vánoční dárek, nebo plánování postupného návratu do práce. Tento pán má navíc s firmou uzavřenou dohodu o pracovní činnosti a chodí k nám na jeden den v týdnu vypomáhat, takže v kontaktu s firmou je stále.

S jakými službami či aktivitami mohou počítat u vás zaměstnaní rodiče? Nebo programy pro slaďování nabízíte všem bez rozdílů?

Všechny zaměstnanecké výhody nabízíme všem zaměstnancům a zaměstnankyním – až na ty specifické vázané na určitou pozici (notebook, mobilní telefon atd.); ne všechny jsou přímo orientovány na slaďování osobního a pracovního života. Jde o finanční i nefinanční benefity. Do první skupiny spadá např. výkonová prémiová složka, odměna za odpracování plného fondu pracovní doby, nebo jednorázová odměna za přivedení nového zaměstnance či zaměstnankyně, příspěvek na dojíždění do zaměstnání nebo na stravování ve firemní jídelně, samozřejmostí jsou příplatky zákonné i další nad rámec zákona. Do druhé skupiny patří např. kurzy cizích jazyků, pojištění zaměstnaných na škodu způsobenou zaměstnavateli, projekt péče o zdraví zaměstnaných (vitamíny, poukázky na wellness a fitness, protahovací koutek, dny pro zdraví, komplexní lékařské prohlídky), nebo nejrůznější firemní akce, soutěže o dárky, prázdninový program pro děti atd.

Poskytujete benefity také pracovníkům a pracovnicím ve výrobě?

Většinu benefitů se snažíme zpřístupnit všem zaměstnaným, tedy i těm na výrobních pozicích. Druh a oblast motivace samozřejmě částečně souvisí s pozicí zaměstnance či zaměstnankyně– ti administrativní oceňují spíše možnosti dalšího vzdělávání či krátkodobé zahraniční stáže, výrobní se spíše orientují na finanční motivaci. Je ale fakt, že někteří naši zaměstnaní ve výrobě rádi navštěvují i jazykové kurzy.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *