x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

07/2007 Mentoring a koučink - cesty k rozvoji a zvyšování kvalifikace

Přihlaste vaší firmu do soutěže a získejte ocenění "Rovné příležitosti 2007"

30.6.2007, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Někteří zaměstnavatelé si už uvědomili, že málokterý člověk žije jen prací, že kromě zaměstnání se chce věnovat své rodině, přátelům, koníčkům, svému zdraví - a že dát zaměstnancům a zaměstnankyním šanci vhodně skloubit všechny tyto stránky lidského života přináší spokojenost zaměstnaným i zisky zaměstnavatelům. Říká se tomu slaďování soukromého a pracovního života a v poslední době se to stává významným trendem na trhu práce. Znamená to, že díky vstřícnému zaměstnavateli budou mít otec i matka z našeho příkladu více možností, jak se věnovat rodině i práci i sobě samým, ať už to znamená pružnou pracovní dobu, firemní školku či práci z domova po internetu.

Někteří zaměstnavatelé si už uvědomili, že málokterý člověk žije jen prací, že kromě zaměstnání se chce věnovat své rodině, přátelům, koníčkům, svému zdraví - a že dát zaměstnancům a zaměstnankyním šanci vhodně skloubit všechny tyto stránky lidského života přináší spokojenost zaměstnaným i zisky zaměstnavatelům. Říká se tomu slaďování soukromého a pracovního života a v poslední době se to stává významným trendem na trhu práce. Znamená to, že díky vstřícnému zaměstnavateli budou mít otec i matka z našeho příkladu více možností, jak se věnovat rodině i práci i sobě samým, ať už to znamená pružnou pracovní dobu, firemní školku či práci z domova po internetu.

Česká rigidita

Gender Studies se dlouhodobě věnuje problematice trhu práce z genderového hlediska. Z našich zkušeností vychází, že vstřícnost vůči zaměstnancům a zaměstnankyním je mnohem častější v českých pobočkách velkých nadnárodních firem než v domácích společnostech. Proč tomu tak je? Přichází snad impuls pro zavedení slaďování v nadnárodních společnostech zvenčí, z mateřských organizací, které působí v zemích, kde je takový přístup již běžný a patří mezi základní etické principy firem? Slaďování vyžaduje pružnější a výkonnější management, důvěru a odpovědnost mezi zaměstnavatelem a zaměstnanými. Co to tedy vypovídá o českých firmách, o české společnosti jako takové? Zdá se, že česká společnost ještě nepřekročila jistou rigiditu myšlení či struktur, ať už v rozdělení rolí v rodině (muž - živitel, žena - pečovatelka), nebo v řízení lidských zdrojů. Změna přijde, jen když lidé, ať už ve vedoucích či nižších pozicích, budou informováni o možnostech, přínosech a nárocích slaďování.
V čem je tedy situace v ČR jiná? Po roce 1989 se objevil nový trend. Pracovat dlouhé hodiny a nevěnovat se ničemu jinému než práci začalo být považováno za důkaz dobrého výkonu a loajality k firmě. Takové pracovní nasazení však bývá velice krátkodobé a krátkozraké. Pracovník/pracovnice se vyčerpá a skončí jako "vymačkaný citron".

Důležité je motivovat

V současné době jsme, jak se zdá, v období změny: zaměstnavatelé začínají přicházet na to, že život není jen práce, práce, práce. Uvažují nad kvalitou života, ne jen množstvím odpracovaných hodin. Neznamená to, že by se z nich mávnutím kouzelného proutku stali filantropové, kterým je blaho zaměstnanců přednější než zisk firmy. Znamená to prostou úvahu, že nelze zaměstnance vysát a pak nabrat novou, neopotřebovanou pracovní sílu (což navíc stojí peníze), a že firma poroste, jen když porostou její zaměstnanci. A ti porostou, pokud budou motivovaní, a ne vyčerpaní. Motivaci a loajalitu zaměstnaných si firma získá péčí, která neobnáší jen dobré platové ohodnocení, ale i možnost růstu a třeba právě slaďování soukromého a profesního života.

Rovné příležitosti 2007

Jednou z možností, jak informace předávat, je pořádání různých soutěží a genderových auditů. V zahraničí (např. Německo, USA) tyto soutěže pro zaměstnavatele představují prestižní záležitost, jsou přísně hodnocené a účast v nich bývá za poplatek.
V České republice první soutěž tohoto typu vznikla v roce 2004 právě z popudu Gender Studies. Snažíme se dostat ji do povědomí zaměstnavatelů i zaměstnaných, ale i když počet zúčastněných firem každým rokem roste, není jich tolik, abychom mohli vybrat sto nejlepších, jako je tomu třeba v soutěži vyhlašované americkým časopisem Working Mother.

Gender Studies letos pořádá další ročník Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. Smyslem soutěže je nejen ocenit nejlepší zaměstnavatele, ale i šířit dobré příklady, jak na to, a poradit těm, kteří se mezi ty nejlepší chtějí zařadit.

Přihlaste tedy i vy svou firmu do Soutěže! Přihlášku-dotazník si můžete stáhnout na webu www.rovneprilezitosti.ecn.cz nebo získat na adrese Gender Studies,o.p.s., Gorazdova 20, 120 00 Praha 2, emailu jitka.kolarova@genderstudies.cz nebo telefonu 224 915 666. Vyplněný dotazník pak zasílejte na uvedené kontakty do 14.září 2007. V listopadu proběhne slavnostní vyhlášení vítězů. Každá zúčastněná firma dostane odbornou zpětnou vazbu ke své zaměstnanecké politice.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *