x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

02/2017 Genderové aspekty válečných konfliktů

Radiátory proti stereotypům

29.5.2017, Kateřina Kodysová, humanitární pracovnice

“Dávám dohromady tým Afričanů, aby pomohli Norům v nouzi”, hlásí do kamery jihoafrický rapper Breezy V, “podle mě je to stejně závažný problém jako chudoba, vždyť lidé nejsou lhostejní k hladovějícím, tak proč bychom my měli ignorovat lidi, kterým je zima, i omrzliny zabíjejí.” Následují záběry sněhových kalamit, lidí klouzajících po náledí a imaginární rapper apeluje na obyvatelstvo Afriky, aby splatilo Norsku dluh a poslalo jim své staré radiátory. Tak začíná video, které se v roce 2012, nedlouho před vánočními svátky, začalo virálně šířit internetem.

Načasování nebylo náhodné, součástí videa je i píseň, která svým aranžmá nápadně připomíná hit Boba Geldofa z roku 1984 “Do they know it´s Christmas” či jeho americké obdoby “We are the world”. Tehdy se dali dohromady osobnosti šoubyznysu, aby vybraly peníze na pomoc hladovějícímu Sahelu. Singlů, kde teskně se tvářící umělce a umělkyně střídaly záběry trpícího obyvatelstva Afriky a dětí s nafouklými bříšky, se prodalo několik milionů.

Video s radiátory je součástí kampaně Radi-Aid, za níž stojí organizace norských studujících a akademické obce SAIH, kterou finančně podpořila norská rozvojová agentura. Paroduje klišé, která používají média, když informují o rozvojových zemích, ale i humanitární organizace, když na svou činnost shánějí od veřejnosti peníze. Spojování Afriky výhradně s chudobou, hladem, korupcí nebo AIDS či zobrazování jejího obyvatelstva jako bezmocných obětí čekajících na záchranu od tzv. civilizovaného světa, to vše je zjednodušování reality, které podle Radi-Aid vede spíše k apatii, než aby přinášelo změnu. Vždyť kdyby každý člověk v Africe viděl toto video a byla to jediná informace, kterou by o Norsku získal, co by si o něm asi pomyslel, ptá se tvůrčí tým, který za kampaní stojí.

Po velkém úspěchu videa Africa for Norway bylo natočeno další: Leťs safe Africa: Gone Wrong či Who wants to be a volunteer, v rámci Radi-Aid jsou od roku 2013 udělovány i ceny. Anticena Rezavý radiátor putuje každoročně videu, které nejhorším způsobem využívá stereotypy. Zajímavé je, že se mezi nominovanými pokaždé objevují i známé velké nevládní organizace. Naopak Zlatým radiátorem jsou oceňované kampaně, které k tématu přistupují kreativně a bez předsudků. Například loni tak zvítězil spot projektu Link Up "Love a Positive Life" s 19letou HIV pozitivní dívkou Daphine z Ugandy, která v tamních komunitách šíří osvětu ohledně sexuálně přenosných nemocí. Video podle hodnocení poroty pomáhá bořit předsudky tím, že ukazuje, jak každodenní život HIV pozitivních lidí může být v pravém slova smyslu pozitivní a nenahlíží na ně jako na oběti, ale jako na plnohodnotné osobnosti.

Jedním z držitelů Rezavého radiátoru je i Bob Geldof (http://www.rustyradiator.com/rusty-radiator-award-2015/), který to nevzdal a opět po 30 letech, opět před Vánoci, dal dohromady skupinu britských umělců a umělkyň a natočil v naprosto stejném duchu remake písně “Do they know it’s Christmas”, tentokrát s cílem získat finance na boj s ebolou v západní Africe. Co na tom, že většina obyvatelstva oblasti je muslimská a Vánoce neslaví.

 

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *