x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

04/2006 Age Management

Reprezentace seniorů a seniorek v médiích

31.3.2006, Gender Studies, o.p.s.
V minulém roce vydala Gender Studies, o.p.s. publikaci Reprezentace seniorů a seniorek v médiích. Publikace vznikla v rámci jednoletého projektu Seniorky a společnost, který byl podpořen Americkou ambasádou v Praze. Publikace je určená pro staré i pro mladé, jak v předmluvě napsala socioložka Jiřina Šiklová: "neboť ti mladí, budou-li mít to štěstí, také jednou zestárnou. Výsledky výzkumu jsou však především určeny pro novináře."

V minulém roce vydala Gender Studies, o.p.s. publikaci Reprezentace seniorů a seniorek v médiích. Publikace vznikla v rámci jednoletého projektu Seniorky a společnost, který byl podpořen Americkou ambasádou v Praze. Publikace je určená pro staré i pro mladé, jak v předmluvě napsala socioložka Jiřina Šiklová: "neboť ti mladí, budou-li mít to štěstí, také jednou zestárnou. Výsledky výzkumu jsou však především určeny pro novináře."

V předmluvě se Jiřina Šiklová zabývá obrazem stáří obecně, nejen v médiích. Vidí seniory a seniorky jako minoritu, která je ohrožena sociální exkluzí. Mladí lidé berou starší jako přítěž společnosti. Ale i sami senioři se cítí bezcenní a ztrácí sebeúctu. To se stává většinou díky tomu, že se hodnotí podle kritérií mladé a střední generace.

Cílem analýzy, která vedla k této publikaci, bylo zodpovědět následující otázky:

· Jakou důležitost zastává tématika seniorů ve zpravodajství českých médií?
· S jakými tématy jsou senioři spojováni?
· Je obraz seniorů v médiích spíše negativní nebo pozitivní?
· Jakým způsobem pojímají média veřejné služby seniorskou tématiku?

Odpovědi na tyto otázky byly hledány v tisku, rozhlase a televizi v průběhu měsíce února 2005. Výsledky je nutné pojímat jako pilotní studii k rozsáhlejší mediální analýze.

K výzkumu byly zvoleny články ve čtyřech celostátních denících (bulvární tisk nebyl sledován) a vybrané pořady v rozhlase a televizi. Tématické články a pořady byly podrobeny kvalitativní analýze, která se zaměřila na to, jak média informují o seniorech a tématech se seniory spojenými.

V únoru 2005 se v hlavní zpravodajské relaci ČT objevilo 6 příspěvků, které se různým způsobem věnovaly tématu seniorů. Nejčastějším tématem bylo zdravotnictví a kriminalita. Spíše průřezovým se pak staly finance.

Barvy života, magazín nejen pro seniory

V programovém schématu ČT je seniorům speciálně určen pořad Barvy života s podtitulem magazín nejen pro seniory, který je vysílán jednou týdně v pátek. Bylo zjištěno, že v rámci hlavních rozhovorů a medailónků byli ženy a muži zastoupeni rovnoměrně. Pořad se zaměřuje na aktivní stránku seniorského života.

Téma seniorů nepatří mezi prioritní

Počty článků v českých tištěných médiích za měsíc únor ukazují, že téma seniorů nepatří mezi prioritní. Nejvíce se mu se shodným počtem článků věnovaly deníky MF Dnes a Právo, následovaly Lidové noviny a poté Hospodářské noviny. Shodně se však u všech titulů jednalo o velmi malý počet článků a rozdíly mezi jednotlivými tituly byly ve svém důsledku minimální. Nejčastějším tématem článků věnovaných seniorům byla důchodová reforma v ČR i světovém kontextu. Následovala témata kriminalita a zdraví.

Rozhlasová akademie třetího věku

V rámci hlavních zpravodajských pořadů ČRo1 Radiožurnálu (Ozvěny dne v 18.00) se za sledovanou dobu objevil jeden příspěvek na téma seniorů. ČRo má specializované tématické pořady, jako např. Rozhlasová akademie třetího věku (ČRo 2) a Senior klub (ČRo Regina). Ve vysílání BBC se v pořadu Interview s BBC objevilo v průběhu měsíce února 6 zmínek souvisejících s tématem seniorů. Nejčastěji se jednalo o důchodovou reformu.

Závěry z výzkumu ukazují, že senioři a seniorky jsou v analyzovaných médiích zastoupeny jen v omezené míře. Příspěvky mají často negativní nádech. Většinou se zaměřují na kriminalitu a seniory jako oběti trestných činů. Dále referují o seniorech jako o sociálně slabých společenských složkách a zabývají se ekonomickou závislostí důchodců, jejich nízkým sociálním statutem a některé dokonce zdůrazňují zatěžující vliv seniorů na státní rozpočet. V rámci publicistických pořadů ČT není dané téma zpracováno dostatečně do hloubky, většinou se jedná o strohá politická prohlášení týkající se důležitosti důchodové reformy.

Tento článek je pouze shrnutím celé publikace, kterou si můžete stáhnout zde: Reprezentace Seniorů a seniorek v médiích (pdf)

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *