x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

3/2007 Sladění pracovního a osobního života

Rovné příležitosti jsou součástí společenské odpovědnosti firem

28.2.2007, Jana Trnková, Business Leaders Forum
Společenská odpovědnost firem (Corporate Social Responsibility - CSR) představuje způsob podnikání, kdy se firmy zaměřují nejen na ekonomická, ale rovněž na etická, enviromentální a sociální hlediska svého podnikání. CSR aktivity firem jsou dobrovolné a charakteristické tím, že jdou nad rámec zákonem daných povinností. Odpovědné firmy se tak z vlastní vůle rozhodují dělat i to, co není v daném právním rámci nezbytné, je však dlouhodobě prospěšné pro ně samotné, jejich zaměstnance a zákazníky, životní prostředí a společnost.

Společenská odpovědnost firem (Corporate Social Responsibility - CSR) představuje způsob podnikání, kdy se firmy zaměřují nejen na ekonomická, ale rovněž na etická, enviromentální a sociální hlediska svého podnikání. CSR aktivity firem jsou dobrovolné a charakteristické tím, že jdou nad rámec zákonem daných povinností. Odpovědné firmy se tak z vlastní vůle rozhodují dělat i to, co není v daném právním rámci nezbytné, je však dlouhodobě prospěšné pro ně samotné, jejich zaměstnance a zákazníky, životní prostředí a společnost.

Morální ospravedlní tohoto přístupu k podnikání je poměrně jednoznačné. Vedle něj však pro CSR hovoří i obchodní argumenty. Například v rámci mezinárodního výzkumu společnosti KPMG z roku 2005, 74% manažerů uvedlo jako svou motivaci pro uplatnění strategie CSR očekávané přínosy v těchto oblastech: posílení hodnoty akcií, zlepšení pozice na trhu, nové obchodní příležitosti, zlepšení firemní reputace a nové příležitosti pro inovace.
V rámci průzkumu, který provedlo Business Leaders Forum (BLF) v roce 2003 mezi českými manažery a manažerkami, 59 % dotazovaných uvedlo, že tato politika firmy má pozitivní vliv na přilákání a udržení kvalitních zaměstnanců. Podle mezinárodního průzkumu Institutu pro podnikatelskou etiku (Institute of Business Ethics) z roku 2003 mají firmy, které veřejně deklarovaly svou CSR politiku, v průměru o 18% vyšší zisky a dosahují lepších výsledků ve třech ze čtyřech sledovaných finančních indikátorů.

Rovné příležitosti žen a mužů se společenskou odpovědností firem souvisí

Politika rovných příležitostí pro ženy a muže je jedním ze způsobů, kterým je princip CSR ve firmě naplňován. Rovné příležitosti jsou prioritní oblastí CSR a je na ně kladen důraz v řadě klíčových mezinárodních dokumentů, které se k problematice společenské odpovědnosti firem vážou (většina dokumentů EU, OECD Směrnice pro nadnárodní korporace či iniciativa Global Contact OSN). Téměř žádná komplexní CSR zpráva, kterou dnes vydají největší světové i lokální firmy, se neobejde bez číselných údajů hovořících o procentuálním zastoupení žen ve vedoucích pozicích a o konkrétních opatřeních, která jsou podnikána na podporu kariérního růstu žen. Implementaci těchto opatření má v řadě případů na starosti speciálně k tomu vyhrazená osoba či interní pracovní skupina.

Publikace "Rovné příležitosti jako součást společenské odpovědnosti firem"

V rámci projektu "Půl na půl - rovné příležitosti žen a mužů" připravila BLF publikaci "Rovné příležitosti jako součást společenské odpovědnosti firem". Tato publikace stručně představuje problematiku rovných příležitostí a CSR a jejich vzájemný kontext. Obsahuje doporučení, jak firmy mohou princip rovných příležitostí uplatňovat, právní minimum a čtyři případové studie z firem v České republice i zahraničí.

Z členských firem BLF zde budou zastoupeny firmy PricewaterhouseCoopers a Deloitte, ze zahraničí, firmy Sony a Vattenfall. Do publikace přispěli dva externí přispěvatelé. Štěpán Jurajda z CERGE-EI (Centrum pro ekonomický výzkum a doktorandské studium Univerzity Karlovy) ve svém příspěvku prezentuje ekonomické argumenty prokazující, že diskriminace žen je pro firmy ekonomickou ztrátou. Rostya Gordon-Smith ze společnosti PeopleImpact ve svém referátu nabízí pohled z obchodní praxe (osobně se podílela na zavádění programů rovných příležitostí v různých firmách v ČR) a několik konkrétních doporučení pro firmy, které chtějí programy rovnosti příležitostí zavádět.

Business Leaders Forum (BLF) je sdružením mezinárodních a českých představitelů společností a firem, které usilují o dodržování etiky v podnikatelské praxi a hlásí se k myšlence odpovědnosti firem ke společnosti, v níž podnikají. BLF je národním partnerem evropské sítě CSR Europe a britské organizace International Business Leaders Forum. V současnosti má více než 30 členů z řad velkých firem i malých a středních podniků.

Publikace je dostupná v elektronické podobě na webových stránkách BLF. V tištěné podobě si jí můžete vyzvednout na sekretariátu BLF, Štěpánská 61, Praha 1.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *