x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

3/2007 Sladění pracovního a osobního života

Rovné příležitosti podporují motivující firemní kulturu

28.2.2007, Alena Králíková, Gender Studies, o.p.s.
S manželem založila telekomunikační firmu GiTy, zároveň vychovávali čtyři děti. Byla vyhlášena manažerkou roku v ČR (1995) a Vedoucí podnikatelkou světa (1999). Aktivně podporuje činnost Moravské asociace podnikatelek a manažerek a účastní se konferencí a seminářů analyzujících principy rovných příležitostí na trhu práce a v managementu. V současnosti je ve firmě GiTy je generální ředitelkou.
Řeč je o Olze Girstlové, do jejíhož života slaďování osobních, rodinných a pracovních aktivit rozhodně patří. Dokazuje to i fakt, že byla v prvním ročníku soutěže vyhlášené časopisem Prague Club Magazine zvolena Ženou roku 2005 v oblasti byznysu.

S manželem založila telekomunikační firmu GiTy, zároveň vychovávali čtyři děti. Byla vyhlášena manažerkou roku v ČR (1995) a Vedoucí podnikatelkou světa (1999). Aktivně podporuje činnost Moravské asociace podnikatelek a manažerek a účastní se konferencí a seminářů analyzujících principy rovných příležitostí na trhu práce a v managementu. V současnosti je ve firmě GiTy je generální ředitelkou.
Řeč je o Olze Girstlové, do jejíhož života slaďování osobních, rodinných a pracovních aktivit rozhodně patří. Dokazuje to i fakt, že byla v prvním ročníku soutěže vyhlášené časopisem Prague Club Magazine zvolena Ženou roku 2005 v oblasti byznysu.

Pro řadu firem je zajímavé zaměřovat se na poskytování různých programů na podporu slaďování rodinného a pracovního života - jaké kroky byste na základě svých zkušeností doporučila?

Doporučila bych katalog pracovních výhod pro ženy, který by obsahoval to, co ženy potřebují na podporu sladění rodinného a pracovního života, ale i to, co daná firma může nabídnout. Mohou být dohodnuty i individuální programy na základě sladění vzájemných potřeb a očekávání ze strany zaměstnance a zaměstnavatele. Týká se to hlavně pracovníků na klíčových pozicích, pokud firma nechce ztratit jejich profesionalitu a znalost prostředí podniku.

Čím mají zaměstnavatelé vůbec začít a proč?

Jednoznačně je třeba začít ujasněním si strategie podniku v souvislosti s potřebným lidským kapitálem, který tuto strategii realizačně naplňuje. Pokud podnik potřebuje pro tuto realizační kapacitu kvalitní pracovníky, je nutné se zaměřit na vytvoření vhodného vnitropodnikového klimatu, které bude povzbuzovat a motivovat pracovníky, a zároveň bude jasně sledovat jejich výkonnost a přínos pro podnik.
Klíčovým faktorem je vytvoření spravedlivé stimulující firemní kultury, která bude pracovníkům jasně sdělovat, co mohou od podniku očekávat a co ne.

Společným sladěním seberealizace a potřeb pracovníků podniku s podnikovým vedením se dají připravit takové programy, které udrží klíčové pracovníky a také osoby v těch profesích, kterým bude daná podniková zaměstnavatelská strategie vyhovovat. Ženy potřebují v případě výchovy malých dětí větší porozumění ze strany zaměstnavatele, aby mohly sladit tyto dvě roviny - rodinnou a pracovní. Když je to provázáno na jejich výkonnost a konkrétní přínos pro podnik, je možné pro ně připravit speciální nabídku pracovních pozic či jinou možnost uzpůsobení z hlediska organizace práce.
Pokud podnik přijme jako součást své firemní politiky sladění rodinného a pracovního života, stává se pro mnohé nové potenciální pracovníky atraktivním zaměstnavatelem a může získat dlouhodobě loajální zaměstnance.

Jakou zkušenost se zaváděním rovných příležitostí a slaďování pracovního a rodinného života máte v GiTy? Využívají některých programů nebo opatření i muži?

GiTy má ve své firemní kultuře zakotveno porozumění pro slaďování pracovního a rodinného života: v podnikovém katalogu pracovních výhod máme zahrnuty speciální související programy. Akceptujeme home-office, pružnou pracovní dobu, zkrácené pracovní úvazky, dlouhodobější neplacenou dovolenou. Pro klíčové pracovníky jsme schopni připravit individuální programy, které napomohou sladění pracovního a rodinného života. Je to vždy založeno na vzájemné dohodě.
Využíváním videokonferencí se zaměřujeme jednak na zvýšení výkonnosti našeho podniku, ale také na zvýšení kvality života našich pracovníků. A to tím, že nemusejí ztrácet čas zbytečným cestováním (viz. neproduktivně ztracený čas při jízdě autem) a mohou takto získaný čas věnovat sami sobě - ať v pracovním úsilí či osobním životě.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *