x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

12/2006 Rovné příležitosti 2006

Soutěž oceňuje firmy, které se zajímají o rovnost žen a mužů

30.11.2006, Helena Tabakovová, ČTK
"Chceme pochválit a vyzdvihnout firmy, které mají o rovnost žen a mužů zájem a mají odvahu se k její podpoře přihlásit. Rovnost příležitostí bohužel stále není principem považovaným za zásadní", říká Alena Králíková, ředitelka Gender Studies, o.p.s. a členka poroty Citigroup Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. V rozhovoru prozradí, jak letošní soutěž probíhala a na jaké aspekty se zaměřila. Dále pohovoří o současných projektech a plánech Gender Studies do budoucna.

"Chceme pochválit a vyzdvihnout firmy, které mají o rovnost žen a mužů zájem a mají odvahu se k její podpoře přihlásit. Rovnost příležitostí bohužel stále není principem považovaným za zásadní", říká Alena Králíková, ředitelka Gender Studies, o.p.s. a členka poroty Citigroup Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. V rozhovoru prozradí, jak letošní soutěž probíhala a na jaké aspekty se zaměřila. Dále pohovoří o současných projektech a plánech Gender Studies do budoucna.

Jedním z projektů Gender Studies je soutěž Citigroup o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. Jakým způsobem letos soutěž probíhala?

Soutěž již třetím rokem sleduje pravidla připravená v souvislosti s jejím nultým ročníkem. Každá firma, jež měla zájem přihlásit se do soutěže, vyplnila obsáhlý dotazník, který je dostupný na webu soutěže - www.rovneprilezitosti.ecn.cz. Obsahuje jak otázky na programy slaďování osobního a pracovního života zaměstnanců, formy podpory kariérního růstu žen ve firemní hierarchii, genderová specifika korporátní odpovědnosti firmy, tak otázky kvantitativní povahy - zajímají nás počty žen na různých úrovních firmy apod. Novinkou letošního ročníku je marketing a PR - dotazník zohledňuje genderovou citlivost reklam a marketingových nástrojů firmy.
Firmy se do soutěže mohly přihlásit od poloviny června do poloviny září. Poté dotazníky posoudil odborný tým Gender Studies - zpracoval užší výběr firem a zvolil firmu, jíž předal 27. října na konferenci Women & Leadership organizované CMC Graduate School of Business speciální cenu. Byla to firma IBM. Líbilo se nám, že vede genderově citlivou a vyváženou náborovou kampaň. Musím však říci, že vybrat firmu, které bychom chtěli udělit speciální cenu, bylo velmi obtížné. Totéž platilo i pro rozhodování poroty - diskuse vedená o vítězích byla velmi komplexní. U firem přihlášených poněkolikáté se navíc porotci a porotkyně snažili zohlednit vývoj, k němuž v programech těchto firem došlo. Nebylo to snadné.

Na co se porota v průběhu soutěže soustředila?

Letos se soutěž zaměřila na programy slaďování osobního a pracovního života. Při diskusích o hlavním kontextu soutěže jsme vzali v úvahu to, že koncepty work-life balance jsou dnes významnou součástí diskuze o rodinné politice na úrovni státu, resp. Ministerstva práce a sociálních věcí, ale také programů, o nichž jsou ochotni mluvit i zaměstnavatelé z malých, středních i velkých firem. Zároveň jsme se rozhodli, že právě slaďování kariéry a osobního života bude i do budoucna představovat hlavní téma naší soutěže. Při rozhodování o vítězích nebo speciálních cenách poroty, či organizace Gender Studies, však samozřejmě budeme brát v úvahu i to, jak jsou ženy zastoupeny na jednotlivých pozicích ve firmě, zda firma realizuje programy na podporu kariérního růstu žen, podporuje alternativní a flexibilní formy zaměstnání, motivuje muže k nástupu na rodičovskou dovolenou, zohledňuje genderové perspektivy ve svých programech korporátního rozvoje, rozvoje lidských zdrojů apod.

Zvýšil se letos počet přihlášených firem v porovnání s minulým rokem? Jak byste účast hodnotila?

Počet zúčastněných firem se trochu zvýšil, nejde však o desítky. Do soutěže se zatím zapojují firmy, jejichž mateřské společnosti se diverzitou a rovností příležitostí zabývají již dlouhodobě a motivují k realizaci genderově specifických programů i své dceřiné firmy. Není to však pravidlem!
Musím říci, že nám dnes ještě nejde o kvantitu - tedy co nejvíce firem zapojených do soutěže, ale kvalitu jejich programů, marketingu, interních politik, vzdělávacích programů, diverzity v rámci společenské odpovědnosti firem apod. Tuto kvalitu chceme prezentovat jako pozitivní příklady a motivovat firmy, aby s programy rovnosti začaly. Stačí krok za krokem, nemusejí přece hned vyhrát, ale spíše ukázat vůli a dát najevo, že jim sice jde o zisk a ekonomický růst, ale stojí i o kvalitní a spolehlivé zaměstnance, dobré dodavatele, nejlepší absolventy škol, a klienty, kteří oceňují, že investice firmy směřují i do lidských zdrojů a třeba podpory komunity.
Až bude firem zapojených s kvalitními a inovativními programy a přístupy do soutěže hodně a bude pro nás obtížné vybírat příklady dobré praxe - ideálně takové, jejichž myšlenka není převzatá od mateřské firmy, ale vznikla jako reakce na konkrétní situaci a v místním kontextu - pak zveřejníme i počty zúčastněných firem a třeba i pořadí TOP 100. To dnes nechceme a ani nemůžeme - sto firem se nepřihlásilo.
Ponecháváme na dobrovolnosti firem, zda se chtějí tématem rovnosti příležitostí a diverzitou prezentovat navenek, a oceňujeme, pokud tak učiní. Nechceme firmám "vyhrožovat" tím či oním, pokud rovné příležitosti nepovažují za klíčové. Chceme naopak pochválit a vyzdvihnout ty, které mají o rovnost žen a mužů zájem a mají odvahu se k její podpoře přihlásit. Rovnost příležitostí totiž bohužel stále není principem považovaným za zásadní.

Letos získala tuto cenu zahraniční firma. Jakou mají šanci vyhrát české firmy? V čem by se české firmy v tomto ohledu mohly vylepšit?

Šanci na výhru má jakákoli firma - česká nebo zahraniční, malá o 9 zaměstnancích, střední nebo velká o tisících zaměstnanců. Zahraniční firmy s "osvíceným vedením" mají výhodu toho, že programy diverzity jsou již pro valnou většinu jejich mateřských firem absolutním standardem. Mnohé z programů jsou zcela přenositelné do českého prostředí, protože jde o transparentní a rovné principy práce, resp. vstřícnost a důvěru k zaměstnancům. Pro management firmy pak není nijak komplikované o programech rovných příležitostí začít hovořit. Musí však chtít a nesmí myslet na krátkodobý úspěch. České firmy - včetně, bohužel, celé řady místních poboček zahraničních firem - zohledňují jen náklady, které jim specifické programy zpočátku mohou přinést. Neumějí si představit, že za pár let se jim investice do rozvoje lidských zdrojů a "nadstandardních" podmínek pro zaměstnance vrátí několikanásobně: v loajalitě a flexibilitě zaměstnanců, pozitivní image firmy navenek, její přitažlivosti pro zákazníky, dodavatele apod. Tyto firmy nejsou ochotny myslet dlouhodobě, plánovat napříč strukturou firmy, zůstat v kontaktu se zaměstnanci, pokud zrovna využívají rodičovské dovolené, poskytovat ženám i mužům další vzdělávání a podobně. A to je škoda. Domnívám se totiž, že ženy i muži se budou stále více zajímat nejen o finanční stránku zaměstnání, ale i její "lidský" rozměr. Pro genderově necitlivé zaměstnavatele to bude velké překvapení.

Hlavní cena této soutěže je zaměřená na sladění osobního a pracovního života. Jaké byla kritéria poroty?

Těmi základními jsou: inovativnost, počet žen v řídících pozicích ve vztahu k celkovému počtu zaměstnaných žen, měřitelnost úspěchů v průběhu existence programu, komunikace napříč firmou o genderových programech, genderová diverzita a případná přenositelnost programů a iniciativ do jiných firem. Každá firma, která se zúčastnila soutěže, obdrží na přelomu prosince a ledna od Gender Studies zpětnou vazbu ke svým programům na podporu rovných příležitostí pro ženy a muže a v případě zájmu budou poskytovány osobní konzultace.

Pohovořte trochu o vaší práci. Ředitelkou Gender Studies jste od roku 2005. Na kterých dalších projektech v oblasti rovných příležitostí na trhu práce v současnosti Gender Studies pracuje?

Mezi nejdůležitější a obecně velmi přínosné projekty patří Půl na půl - rovné příležitosti žen a mužů, v jehož rámci vychází i tento Zpravodaj. Považuji ho za významný proto, že umožnil realizaci několika výzkumů o vztahu zaměstnavatelů k rovným příležitostem, nákladech a ziscích souvisejících s programy rovných příležitostí, neformálních formách práce apod. Navíc je skvělou příležitostí spolupracovat s institucemi, jejichž práce si dlouhodobě vážíme - například Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí, Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci, Českou společností pro rozvoj lidských zdrojů a dalšími, nejen v České republice, ale i zahraničí - Polsku, Dánsku, Lotyšsku, Rakousku a Španělsku.
Projektem, který mám ráda, protože se nám jej povedlo zpracovat Gender Studies na tělo, je O rovnosti s firmami. Zaměřuje se na to, o čem hodně mluvíme: rozvoj lidských zdrojů uvnitř organizace - rozvoj kompetencí a tzv. měkkých dovedností všech zaměstnankyň Gender Studies. Zároveň je prvním projektem, v němž spolupracujeme s firmou na zavádění programu rovných příležitostí uvnitř její struktury. Tou firmou je Hewlett-Packard - firma, která zvítězila v loňském kole soutěže a byla otevřená intenzivní spolupráci s námi.
Vedle těchto projektů je celá řada menších, ale neméně významných! Mezi ty, které Gender Studies formovala, patří určitě Úterky s Gender - semináře, workshopy, diskuse a přednášky na různá témata související s rovnými příležitostmi. V posledních dvou letech si oblibu získal i výsledek spolupráce Gender Studies s Městskou knihovnou - promítání filmů žen-filmařek a diskuze s nimi. Ačkoli jsem všechny filmy a diskuze neměla šanci vidět, kolegyně mi vždy posílá smsku s počtem účastníků a účastnic. Ta čísla jsou čím dál tím vyšší!
Úplně aktuálně se těším na oslavu 15. výročí existence Gender Studies, kterou spojíme s vánočním večírkem a výstavou k historii ženského hnutí u nás.

Jaké projekty se vám v průběhu vašeho působení jako ředitelky podařilo prosadit?

Nechci si přičítat úspěchy celé organizace a hlavně žen, které v ní pracují. Podařilo se nám uspět s řadou projektů, menších i větších. V některých případech Gender Studies byla první organizací, jež na dané téma upozornila, nebo jej nově uchopila. Mám na mysli projekty Hlas ženám! o politické účasti žen na národní i místní úrovni, resp. v Evropském parlamentu, projekt výstavy Tento měsíc menstruuji nebo informační balíčky k reprodukčním právům žen. Jedním z těch, které nebyly nijak rozsáhlé, je série tří genderových pohádek - tradičních pohádek o princeznách, rytířích, dracích, kouzelnících a obrech, na něž scénáristé pohlédli přes genderové brýle. Pohádky nejsou dlouhé, ale úžasné - beze slov, jen s hudbou.

Jaké máte plány do budoucna? Co si nejvíce přejete?

Snů a plánů mám pořád hodně, jsem nezdolná optimistka a idealistka. Ráda bych, aby se naším přičiněním čím dál více firem zaobíralo rovnými příležitostmi a podmínkami pro ženy a muže. Věřím, že se nám podaří zapojovat se i nadále do připomínkování podoby legislativy a opatření, která přijímají různá ministerstva. Doufám, že i nadále zůstane cílem Gender Studies poskytovat co nejaktuálnější informace jak návštěvníkům a návštěvnicím knihovny a informačního centra, našich seminářů a přednášek i webu www.feminismus.cz, a přinášet jim zajímavosti i ze zahraničí. Přeji si, aby Gender Studies existovala i přes trable, kterým čas od času čelí, měla i nadále skvělé a vstřícné členky správní rady, a byla spolehlivým partnerem pro státní instituce i privátní firmy. Snad se nám to všechno postupně splní.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *