x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

08/2008 Netradiční volby povolání

Stereotypy při volbě povolání – jak na ně?

31.7.2008, Martina Hynková a Adéla Souralová, Genderové informační centrum NORA o.p.s.
„Na tuhle školu nepůjdeš, není to pro holku, to bys nezvládla a jak by to vypadalo, být ve třídě jen se samýma klukama,“ slýchávaly jsme před lety, když jsme se rozhodovaly o budoucím povolání. Zdá se (a výzkumy to potvrzují), že podobné výroky nepatří k minulosti, ale jsou naopak stále aktuální. Neztrácejí na intenzitě ani na absurdnosti. Spolu s nimi vzkvétala a dodnes vzkvétá genderová segregace. Stačí se jít podívat na nějakou tu „technickou“ nebo „pečovatelskou“ školu: o holku, resp. o kluka tam zakopnete jen náhodou.

„Na tuhle školu nepůjdeš, není to pro holku, to bys nezvládla a jak by to vypadalo, být ve třídě jen se samýma klukama,“ slýchávaly jsme před lety, když jsme se rozhodovaly o budoucím povolání. Zdá se (a výzkumy to potvrzují), že podobné výroky nepatří k minulosti, ale jsou naopak stále aktuální. Neztrácejí na intenzitě ani na absurdnosti. Spolu s nimi vzkvétala a dodnes vzkvétá genderová segregace. Stačí se jít podívat na nějakou tu „technickou“ nebo „pečovatelskou“ školu: o holku, resp. o kluka tam zakopnete jen náhodou.

Tyto náhody a výjimky se nám jevilo důležité posunout k přeměně na běžnou, či chcete-li „normální“, skutečnost. „Stop segregaci!,“ zatoužilo se nám si vykřiknout. Výkřik se ale díky podpoře SCWF proměnil v brožurku, která si dala za cíl povzbudit žačky a žáky devátých a osmých tříd k tomu, aby na svůj výběr pohlédli skrz jiná optická skla – „skla skutečných tužeb a zájmů“ – nijak nezatížená předem narýsovanými šablonami.

Projekt Jak svou volbu vidíš TY? vznikl z potřeby vnést do tématu volby povolání genderový aspekt. V jeho průběhu se mimo jiné ukázalo, že žačky a žáci nemají při výběru své studijní dráhy ponětí o tom, jak moc mohou být ovlivněni i tím, jestli se vybraný obor pro holky nebo kluky hodí; často jsou přitom s takovými předsudky konfrontováni a nuceni jim čelit.

„Děvčata, váš nápad se nám líbí“

Jak ale brožurku dostat k čtenářkám a čtenářům? – ptaly jsme se. Díky výzkumné činnosti na poli expertních systémů zacílených na volbu povolání se objevila možnost spolupracovat s ochotnými vedoucími brněnských Informačních poradenských středisek při ÚP, kam ročně zavítají stovky informacíchtivých žaček a žáků brněnských základních škol. Dokonce samotné vedoucí ocenily to, že se mohly ve své praxi setkat s tématem rovných příležitostí dívek a chlapců při volbě povolání a začít práci s dětmi pojímat genderově senzitivněji. Jak je vidno z jejich komentářů, kladnou kritiku si získala i samotná brožurka:

“Vzhledem k tomu, že problematika genderového přístupu je v předmětu Volba povolání zmiňována jen velmi okrajově, je tento materiál u většiny dětí první informací tohoto typu. Letáček je psán jazykem blízkým této věkové skupině, je bohatě ilustrovaný a doplněný křížovkou. … Letáček je vítanou příležitostí pro učitele předmětu Volba povolání nebo Občanská nauka k tomu, aby toto téma zařadili do výuky.“

A tak se nám dostalo i slovní pochvaly: „děvčata, váš nápad se nám líbí“. Příště třeba zazní i „kolegyně“. Podstatné však už teď je, že se budou genderově laděné projekty líbit.

„Ta brožura je dobrá“

Reakce samotných žaček a žáků na brožurku byla z naší strany s mírnou nervozitou a velkými očekáváními vyžádaná při debatě na vybrané brněnské základní škole. Ukázalo se, že jsme se takříkajíc trefily: děti brožurkový příběh hlavních hrdinů Terky a Honzy nejen vzaly, ale dokázaly ho reflektivně vztáhnout na sebe samé. Kritiky se nám tím dostalo i z jejich strany:

„Ta brožura je dobrá, nevidím v ní žádnou chybu. Je dobrá, protože se v ní snažíte říct to, že ačkoliv nám všichni radí, co máme mít za povolání, záleží pouze na nás. Hlavní je, aby nás to bavilo. Protože přeci tam do té práce budu chodit skoro celý život a pokud mě nebude bavit, tak se to na ní odrazí.“

Kde se o projektu mluvilo

V projektu se uskutečnilo i několik workshopů pro širokou veřejnost v Brně a v Praze. Byl také prezentován na setkání výchovných poradkyň a poradců Brno-venkov, čímž se potvrdilo, že tématika rovných příležitostí dívek a chlapců při volbě povolání dostála zaslouženého místa v dané problematice.

Projekt Jak svou volbu vidíš TY? podpořený nadací Slovak-Czech Women’s Fund (v grantovém kole Posílení dívek a mladých žen) realizovalo Genderové informační centrum NORA, o.p.s. Jeho koordinátorkami byly absolventky bakalářského programu genderových studií Katedry sociologie FSS MU a zároveň dobrovolnice zmíněné organizace. Cílem bylo oslovit žákyně a žáky přecházející mezi vzdělávacími stupni v okresech Brno-město a Brno-venkov a seznámit je s různými možnými volbami budoucího povolání. Tyto aktivity byly doprovázeny již pátou oslavou Mezinárodního dne žen v Brně (ve spolupráci s NESEHNUTÍ Brno).

Skládačka "Jak svou volbu vidíš ty?"


Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *