x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

07/2009 Sexuální menšiny ve firmách

Zákaz osvojení v zákoně o registrovaném partnerství je protiústavní

29.6.2009, Martina Štěpánková, Gender Studies, o.p.s.
Rada vlády pro lidská práva schválila dne 18. června 2009 podnět svého Výboru pro sexuální menšiny, který směřuje ke zrušení § 13 odst. 2 zákona č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství, ve znění pozdějších právních předpisů, podle něhož „Trvající partnerství brání tomu, aby se některý z partnerů stal osvojitelem dítěte.“ Podnět Výboru pro sexuální menšiny vycházel z Analýzy české právní úpravy osvojení dítěte gayi, lesbami a bisexuálními lidmi ve světle práva Evropské unie a Evropské úmluvy o lidských právech a základních svobodách zpracované pro Gender Studies, o.p.s. JUDr. Mgr. Janem Wintrem, Ph.D. (dále jen „Analýza“).

Rada vlády pro lidská práva schválila dne 18. června 2009 podnět svého Výboru pro sexuální menšiny, který směřuje ke zrušení § 13 odst. 2 zákona č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství, ve znění pozdějších právních předpisů, podle něhož „Trvající partnerství brání tomu, aby se některý z partnerů stal osvojitelem dítěte.“ Podnět Výboru pro sexuální menšiny vycházel z Analýzy české právní úpravy osvojení dítěte gayi, lesbami a bisexuálními lidmi ve světle práva Evropské unie a Evropské úmluvy o lidských právech a základních svobodách zpracované pro Gender Studies, o.p.s. JUDr. Mgr. Janem Wintrem, Ph.D. (dále jen „Analýza“).

Podle zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších právních předpisů se osvojitelem může stát ten, kdo svým způsobem života zaručuje, že osvojení bude ku prospěchu dítěte i společnosti. Zákon o rodině tak umožňuje každému, kdo vede řádný život, aby bez ohledu na svojí sexuální orientaci požádal o osvojení dítěte. Je třeba zdůraznit, že se jedná o osvojení individuální, kdy si dítě osvojí jednotlivec a stane se matkou nebo otcem dítěte. Pokud je osoba žádající o individuální osvojení v manželství, potřebuje podle § 66 odst. 2 zákona o rodině k osvojení souhlas manžela/manželky. Společné osvojení dítěte, kdy se oba manželé stávají ze zákona rodiči dítěte, je podle § 66 odst. 1 zákona o rodině vyhrazeno pouze manželům, společně tak nemůže dítě osvojit nesezdaný pár. Stejnopohlavní pár nemůže společně dítě osvojit podle českých právních předpisů vůbec, tedy ani jako neregistrovaný, a dokonce ani jako registrovaný. Navíc osoba, která vstoupí do registrovaného partnerství, nemůže dítě osvojit ani individuálně jako jednotlivec, neboť uzavření registrovaného partnerství je absolutní překážkou pro osvojení. Registrované partnerství je v ČR určeno pouze stejnopohlavním párům; to vyplývá nejen ze zákona, ale přímo také z důvodové zprávy k tomuto zákonu, podle níž se navrhuje „právní úprava registrovaného partnerství výhradně pro homosexuální páry stejného pohlaví“. Gayové a lesby si mohou sice individuálně osvojit dítě, ale v okamžiku, kdy vstoupí do registrovaného partnerství, je jim tato možnost zcela odepřena. Uvedená Analýza zkoumala otázku souladu zákazu osvojení zakotveného v § 13 odst. 2 zákona o registrovaném partnerství s Evropskou úmluvou o lidských právech a základních svobodách a ústavním pořádkem ČR. Evropská úmluva zaručuje v čl. 8 právo na respektování rodinného a soukromého života a v čl. 14 zákaz diskriminace. Výklad těchto článků nabral novou dimenzi v návaznosti na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva E.B. proti Francii z roku 2008. Paní E.B. je učitelka žijící v dlouhodobém vztahu s jinou ženou, které francouzské úřady odmítly povolit adopci dítěte. Zamítavé stanovisko odůvodnily absencí otcovského vzoru a nejednoznačným postojem partnerky k zamýšlené adopci. Paní E.B. se obrátila na Evropský soud pro lidská práva (dále jen „ESLP“), kde věc rozhodoval Velký senát. Podle Analýzy „Z argumentace v napadených rozhodnutích, často se odvolávající na homosexualitu stěžovatelky, soud dovodil, že homosexualita stěžovatelky byla rozhodujícím důvodem pro zamítnutí její žádosti. Zkoumání absence otcovského vzoru je pro posouzení žádosti o adopci legitimní, avšak v řízení o povolení adopce jednotlivcem byl na tento aspekt podle ESLP kladen přemrštěný důraz. Velký senát ESLP tedy shledal porušení zákazu diskriminace podle čl. 14 Úmluvy ve spojení s čl. 8 Úmluvy, tj. s právem na respektování rodinného a soukromého života. Francouzské orgány zacházely se stěžovatelkou odlišně z důvodu sexuální orientace, aniž dokázaly uvést přesvědčivé a pádné důvody, jež by ospravedlnily rozdíl v zacházení.“

Pro posouzení zákazu osvojení v zákoně o registrovaném partnerství má tento rozsudek zásadní význam. Ze závěrů Analýzy vyplývá, žePoté, co Evropský soud pro lidská práva rozsudkem E. B. proti Francii v lednu 2008 nově vyložil čl. 14 ve spojení s čl. 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, ocitlo se ustanovení § 13 odst. 2 zákona o registrovaném partnerství, podle kterého registrovaný partner nesmí osvojit dítě, ve zjevném rozporu s Evropskou úmluvou i s ústavním pořádkem České republiky, protože představuje zakázanou diskriminaci na základě sexuální orientace ve vztahu k právu na ochranu rodinného a soukromého života. Evropská úmluva je součástí ústavního pořádku České republiky a tedy i postačujícím důvodem pro zrušení § 13 odst. 2 zákona o registrovaném partnerství Ústavním soudem pro jeho rozpor s ústavním pořádkem.“

Celý text analýzy je možné stáhnout na:  http://www.feminismus.cz/download/analyza_adopce_final.pdf

Vypracování analýzy bylo financováno nadací OSF Praha.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *