x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

07/2009 Sexuální menšiny ve firmách

Zaměřte svou HR politiku také na gaye, lesby a bisexuál(k)y!

30.6.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Diskriminace na základě sexuální orientace se trochu liší od ostatních typů diskriminace. Naše sexuální orientace na nás nebývá na první pohled vidět. Pokud nebudeme chtít, zaměstnavatel, ani kolegyně a kolegové ji nezjistí. To ale zdaleka není ideální situace, naopak firmy by měly vytvářet prostředí, ve kterém se gayové, lesby a bisexuálové či bisexuálky cítí dobře, kde nemusí skrývat svoji identitu a mají podmínky, které jsou pro ně vyhovující. Zaměstnavatelé, přečtěte si jak na to!

Diskriminace na základě sexuální orientace se trochu liší od ostatních typů diskriminace. Naše sexuální orientace na nás nebývá na první pohled vidět. Pokud nebudeme chtít, zaměstnavatel, ani kolegyně a kolegové ji nezjistí. To ale zdaleka není ideální situace, naopak firmy by měly vytvářet prostředí, ve kterém se gayové, lesby a bisexuálové či bisexuálky cítí dobře, kde nemusí skrývat svoji identitu a mají podmínky, které jsou pro ně vyhovující. Zaměstnavatelé, přečtěte si jak na to!

Co vám to přinese? Za prvé spokojené zaměstnance a zaměstnankyně, kteří budou vaši společnost vyhledávat, protože vědí, že je nebude diskriminovat. Dále pak životní zkušenosti, které jsou či mohou být rozdílné od heterosexuálních zaměstnanců a zaměstnankyň. I v tomto případě platí, že různorodé týmy jsou výkonnější a produktivnější.

Ujistěte se, že vaše firemní politika je přátelská gayům, lesbám a bisexuálům či bisexuálkám

Každá firma by měla mít jasně formulovanou politiku nediskriminace, měla by být jmenována osoba, která bude mít tuto oblast na starosti. Zaměstnanci a zaměstnankyně by měli vědět, na koho se mohou v případech diskriminace obrátit. Nediskriminační politika musí počítat i s diskriminací na základě sexuální orientace. Zaměstnancům a zaměstnankyním musí být jasné, že homofonie nebude ve vaší firmě tolerována.

Informujte a vynikejte

V českém prostředí není úplně běžné, že by se firmy hlásily k zásadám rovnosti. Už vůbec nevidíme společnosti, které by nějakým způsobem upozorňovaly na to, že zastávají rovný přístup k sexuálním menšinám. Snažte se v této oblasti vyniknout. Zařaďte informaci o tom, že je u vás prostředí přátelské sexuálním menšinám na vaše webové stránky, do interních dokumentů a informačních materiálů. Dejte svým zaměstnancům a zaměstnankyním najevo, že ve vaší firmě nemusí svou sexuální orientaci skrývat.

Ptejte se zaměstnanců a zaměstnankyň jaká jsou jejich přání a potřeby

Ve velkých firmách, např. i mezinárodně, existují různé sítě. V těchto sítích si zaměstnanci a zaměstnankyně sdělují své zkušenosti a organizují různé aktivity, které mohou posílit jejich postavení ve firmě. Velmi známé jsou např. sítě žen, ale obvyklými jsou i sítě rodičů, etnických menšin nebo právě sexuálních menšin. Co taková síť dělá? Má např. intranetové webové stránky a realizuje workshopy, konference, vzdělávací semináře. Vyměňuje si zkušenosti prostřednictvím emailových konferencí, je zvána ke konzultacím při vytváření HR politik. Zeptejte se na zkušenosti svých partnerských či mateřských organizací v zahraničí a umožněte svým zaměstnancům a zaměstnankyním se v této oblasti realizovat.

Akční plán rovnosti:

1. připravte písemný dokument zakazující diskriminaci na základě sexuální orientace

2. vytvořte strategii rovnosti, která zahrnuje rovnost gayů, leseb a bisexuálů či bisexuálek

3. jmenujte osobu (nebo oddělení), která má na starosti otázky diskriminace, včetně diskriminace na základě sexuální orientace a na kterou se mohou potenciální oběti diskriminace či homofobie obrátit

4. pokud u vás neexistuje, iniciujte vznik sítě LGBT zaměstnanců a zaměstnankyň, zvěte zástupce a zástupkyně této sítě ke konzultacím při vytváření personálních politik a postupů

5. iniciujte společenské aktivity pro gaye, lesby a bisexuální zaměstnance a zaměstnankyně

6. vytvořte intranetovou stránku zaměřující se na LGBT témata

7. školte zaměstnance a zaměstnankyně včetně managementu a top managementu v oblasti různorodosti, vytváření různorodých týmů a nediskriminace

8. firemní filantropii soustřeďte na iniciativy a aktivity, které podporují nediskriminaci, včetně nediskriminace na základě sexuální orientace

9. ujistěte se, že vaše reklamní kampaně se zaměřují na různé skupiny, tedy i na gaye, lesby a bisexuál(k)y a že vaše reklamní kampaně nepodporují negativní stereotypy

Zdroje:

Prasad, Chandra. Recognizing, Celebrating, and Retaining Top Gay and Lesbian Talent. Vault.

Stonewall

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *