Jak být dobrým zaměstnavatelem pro rodiče? Inspirací mohou být historicky oceněné firmy v soutěži Firma Roku: Rovné příležitosti
Flexibilní nástroje a firemní opatření podporující rovnováhu mezi prací a péčí o děti se stávají klíčovými prvky firemních kultur. Dlouhodobý důraz na spokojenost a loajalitu zaměstnaných jsou v mnoha firmách již dnes samozřejmostí. Tyto nástroje a opatření nejen usnadňují zaměstnaným návrat do práce po mateřské či rodičovské dovolené, ale přispívají také k lepšímu duševnímu zdraví a v rámci firmy i k vyšší produktivitě. Jaké možnosti nabízejí firmy svým zaměstnaným? Jaké jsou trendy v oblasti podpory rodičů na pracovišti a jaké přístupy se dlouhodobě osvědčují? Ohlédněme se společně za předešlými ročníky soutěže Firma Roku: Rovné příležitosti a připomeňme si dobré praxe firem, které byly oceněny za svůj přístup k pracujícím rodičům na mateřské či rodičovské.
Problematikou managementu mateřské a rodičovské se zabývala soutěž Firma Roku: Rovné příležitosti v roce 2020, který byl silně zatěžkán pandemií Covid-19. Pandemie zviditelnila roli primárních pečujících, tedy především matek, a přinesla na světlo otázku slaďování práce a péče na úrovni zaměstnaných. Objevila se potřeba systematicky začlenit politiky slaďování do firemní kultury.
Mezi fungující a zaměstnanými oceňovaná opatření se řadí například workshopy pro nastávající rodiče, které pokrývají celou formální a administrativní stránku odchodu na mateřskou a rodičovskou. Takové workshopy pro své zaměstnané zavedla společnost ČSOB. Ta má tak zřízenou pozici garanta Programu pro rodiče, na kterého se rodiče mohou obrátit v otázkách ohledně návratu do zaměstnání i kariérního rozvoje.
Neméně důležitou součástí slaďování je celkové inkluzivní klima v dané společnosti. Začleňování politik rovných příležitostí pro všechny zaměstnané jednoznačně přispívá k transparentnosti všech interních procesů. Vědeckému ústavu CEITEC při MU tato politika přispěla v rámci soutěže k získání ocenění. Respektující prostředí a rovné příležitosti jsou i doménou IT odvětví, které v soutěži v roce 2022 zastupovala společnost Kyndryl, která svým zaměstnaným poskytla vedle psychologického a právního poradenství také plně placené rodičovské volno.
K funkčním a mezi zaměstnanými napříč všemi obory velmi žádaným opatřením lze bezesporu zařadit také zřizování firemních školek, které jsou přínosné jak pro zaměstnané, tak pro zaměstnavatele. Zaměstnaným mohou vytrhnout “trn z paty” při hledání ideálního předškolního zařízení pro své ratolesti, zaměstnavateli pak vedle zlepšení produktivity zaměstnaných přináší i daňové výhody.
Všechny oceněné firmy také zdůrazňovaly důležitost udržování kontaktu s rodiči na mateřské a rodičovské, ať už prostřednictvím newsletteru, zvaní na firemní akce, zachováním materiálních benefitů, zvaním na pořádaná školení, workshopy a umožněním dalšího kariérního rozvoje. Oceňováno je i sdružování zaměstnaných rodičů v rámci networkingových skupin.
Je také důležité poznamenat, že jakkoli všechny firemní benefity pro rodiče nesporně pozitivně ovlivňují zaměstnance a zaměstnankyně daných firem, tak zároveň spoluvytváří nové společenské normy ohledně přístupu k rodičovství. Přinášením problematiky slaďování pracovního a osobního života “na stůl” i na úrovni firem dochází k zviditelňování a zdůrazňování zkušenosti, která je mnohde stále vnímána jako stereotypně ženská – většinově jsou matky stále primárně pečujícím rodičem. Pečujících otců přibývá, nicméně na čísle, které hovoří o čerpání rodičovské právě otci, to zatím moc vidět není, stále se drží kolem 2 %. Doufejme tedy, že příkladů dobrých praxí ze strany firem i otcovských dovolených bude stejně jako pečujících otců přibývat.
Ostatně tématem letošního 17. ročníku soutěže Firma Roku: Rovné příležitosti je podpora otcovství ve firmách. Více o letošním ročníku naleznete zde: bit.ly/FirmaRoku2025