Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
v posledních letech problematika managementu mateřské a rodičovské dovolené zažívá v českých firmách boom. Není divu – rodí se více dětí než v minulosti a není vůbec výjimkou, že podniky hlásí stovky zaměstnankyň na rodičovské dovolené současně. Aby si je ve firmě udržely, resp. je motivovaly k brzkému návratu do práce, vytvářejí různé, velice komplexní programy zaměřené na tuto část zaměstnanecké populace.
Jenomže zcela paralelně, i když na první pohled ne tak nápadně, se děje druhý významný demografický trend, a tím je stárnutí populace. O zaměstnancích a zaměstnankyních generace 50+ se, na rozdíl od skupiny matek malých dětí, zatím v zaměstnavatelských kruzích příliš nemluví, i když se dá předpokládat, že se každou chvíli začne, protože se, i z pragmatických důvodů, bude muset. Jako zdroj inspirace, co se pro lidi 50+ dá z pohledu firmy dělat přichází toto číslo našeho zpravodaje.
Anketa přináší popis programů zaměřených na starší generaci, které již nějakou dobu fungují u tří českých zaměstnavatelů. Článek socioložky Jaroslavy Hasmanové Marhánkové zas uvádí pár příkladů dobré praxe ze zahraničních firem. Věříme, že si se zájmem přečtete i text Dany Machátové o pohledu odborů na dopady současných vládních reforem na oblast slaďování práce a rodiny v České republice, reportáž Alexandry Jachanové Doleželové o dubnové „slaďovací“ konferenci v Barceloněnebo krátkou komparativní analýzu situace harmonizace práce a rodiny v ČR, na Slovensku, v Polsku a Německu.
Hezké jarní dny a slaďování zdar,
Nina Bosničová, šéfredaktorka.