Tipy pro výběrové řízení

Kateřina Machovcová

Chcete uplatňovat rovné příležitosti ve výběrovém řízení?
Možná váháte, kde začít a na co se zaměřit… Zde naleznete základní otázky, které je třeba si položit a klíčové principy, jež je vhodné dodržovat.

Otázky pro zaměstnavatele:

Proč některé skupiny osob nežádají o zaměstnání (žádají velmi málo)?

Byli zástupci/zástupkyně takových skupin nějak dotazováni na důvody, proč se o nabízené pozice nezajímají či se na ně nehlásí?

Proběhly aktivity na podporu málo zastoupených skupin? S jakým výsledkem? Pokud byly neúspěšné, došlo k reflexi a návrhu dalšího postupu?

Principy férového náboru a výběru zaměstnaných:

  • inzerovat co nejširší způsobem, vyhledávat média, která oslovují specifické skupiny (ženy, starší osoby, osoby se zdravotními omezeními aj.)
  • v inzerci zdůrazňovat dodržování rovných příležitostí, připravovat kampaně jako součást pozitivní akce oslovující málo reprezentované skupiny, zdůrazňovat zájem o vytvoření rozmanitého pracovního týmu
  • organizovat cílený nábor absolventů a absolventek
  • nabízet pružné pracovní podmínky, které umožňují slaďování osobního a pracovního života (týká se rodičů, ale i lidí, kteří chtějí například dále studovat, osob, pro které je plný úvazek příliš únavný, či těch, kdo pečují o nemocné členy rodiny…)
  • neuzavírat možnost obnovení plného pracovního úvazku pro ty, kdo aktuálně působí ve flexibilním pracovním režimu
  • standardizovat průběh výběrového řízení, pořizovat záznam a vyhodnocovat průběh výběrového řízení z hlediska rovných příležitostí
  • proškolit výběrové komise v oblasti rovných příležitostí, úzce spolupracovat mezi oddělením pro lidské zdroje s danými odděleními nabízejícími volné pozice

 

Zdroje:

Equality Comission for Northern Ireland: http://www.equalityni.org

Excellence Gateway: http://excellence.qia.org.uk

Onrec.com: http://www.onrec.com

Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR, http://rovneprilezitosti.ecn.cz

Velíšková, H., Rovné šance jako konkurenční výhoda, Gender Studies, 2007

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).