Na otázku odpovídají:

ŠTĚPÁNKA DVOŘÁKOVÁ, RECRUITMENT SPECIALIST, MANPOWERGROUP
Ano, rozhodně to za funkční považuji. A to především z důvodu přilákání dostatečného počtu relevantních uchazečů. Cílená inzerce z pohledu pohlaví by znamenala ztrátu potenciálních kandidátů. Z inzerátu by mělo být zřejmé, že se zaměstnavatel zaměřuje zejména na individuální schopnosti a vlastnosti uchazeče/uchazečky a nikoliv na pohlaví bez ohledu na to, jak moc se snaží o dosažení genderové rovnováhy na pracovišti. Taktéž je nutné podotknout, že je v pracovních inzerátech přísně zakázáno zohledňovat jedno pohlaví před druhým. Uveřejněním pracovního inzerátu zaměstnavatel zahajuje možné utváření pracovněprávního vztahu a zároveň musí respektovat zásady pracovního práva, včetně rovného zacházení a zákazu diskriminace. V případě, že zaměstnavatel hledá v inzerátu pouze muže nebo ženy, je to již diskriminačním prvkem, pokud tento požadavek nesouvisí nezbytně s obsazovanou pozicí (modelky dámského oblečení, herečky…).

FILIP ČERNÝ, VEDOUCÍ MARKETINGU, KYTARY.CZ
Nemám s tím dobré zkušenosti, komplikuje mi to život. Pokud předem vím, že hledám do týmu muže, měl bych mít právo to inzerovat (samozřejmě i v případě ženy). Důvodem může být strategie skladby týmu, specifické požadavky, cokoli. Je fér, když jsou v inzerátu napsány požadavky podle pravdy. Věřím ale, že ve většině případů pohlaví není zásadní kritérium pro výběr! Obecně se mi nelíbí direktivní metody, které se snaží pomoci rovnoprávnosti. Špatně fungují a zadavatele spíš prudí, než názorově obohacují (podobně vnímají lidé i nařízení EU). Naopak se mi líbí projekty jako Czechitas a další, které mají hmatatelné výsledky, dokáží sehnat peníze ze soukromého sektoru. Profesně sleduji třeba projekt Eshopista, kde právě žije téma ŽENY V E‑COMMERCE, to jsou věci, které mě baví. Jsem spíš nastaven na pozitivní motivaci a vím, že na mě funguje. Naopak mi nesedí nařízení a zbytečné předpisy. Představte si autosalon, kde vám auto prodává žena, nehtové studio s obsluhujícími muži – no, možná by se na tom dal postavit nějaký crazy marketing :), ale pro tradiční business je to nepoužitelné.

VERONIKA MUROŇOVÁ, VEDOUCÍ ODDĚLENÍ PERSONÁLNÍ PODPORA, ZÁSTUPCE ŘEDITELE PRO PERSONALISTIKU, ARCELORMITTAL OSTRAVA A.S.
Volné pozice nabízíme uchazečkám a uchazečům, kteří splňují požadované kompetence. Pokud je pozice vhodná pouze pro muže, tuto skutečnost v inzerci uvádíme.
V ostatních případech motivujeme ženy, aby se ucházely i o místa, která zdánlivě vypadají jako „klasická mužská“. Cíleně se například snažíme oslovovat studentky technických oborů, aby se zapojily do spolupráce s ArcelorMittal Ostrava již během studia formou odborných placených stáží a získaly tak potřebnou praxi a nebály se práce v hutním průmyslu.