Přinášíme čtenářské tipy pro děti i dospívající, které nezúží jejich pohled na svět na modrou, nebo růžovou, na tituly pro kluky, nebo pro holky. Barev je na světě mnohem víc, není třeba si žádnou z nich zakázat. Feministické smýšlení po přečtení nezaručujeme, ale širší rozhled slíbit určitě můžeme. Knihy vybírá a celou rubriku připravuje Kateřina Čopjaková, literární a komiksová kritička týdeníku Respekt a Radia Wave.
NOVINKY
📖Rekrut 244, závěrečný díl volné trilogie pro mládež od spisovatele a pedagoga Františka Tichého se odehrává v blízké budoucnosti. Svět je zmítán přírodními pohromami, uprchlickými vlnami a válkami. Na území za zdí, které je řízeno Systémem, se ale žije dobře. Čtrnáctiletý Jony v něm umí chodit jako málokdo, až do chvíle, než nebezpečí zvenčí pronikne i do jeho světa. Dystopický příběh psaný v současném jazyce, který mladé nepodceňuje a vede je k přemýšlení nad zásadními tématy.
Doporučený věk: 13+
📖Pan Nikdo a bílá tma, tak se jmenuje první kniha pro děti spisovatelky a dokumentaristky Dory Kaprálové. Atmosférický horor o přízraku, který se usadí v kuchyni jedné obyčejné rodiny a roste z jejího strachu. Působivý archetypální příběh o překonání sama sebe a potřebě postavit se za své blízké dotvářejí rozkládací ilustrace Darji Čančíkové.
Doporučený věk: 8+
📖Malý dřevěný robot a polínková princezna je prvotina pro děti komiksového tvůrce Toma Gaulda, známého vtipnými stripy ze světa vysoké literatury. Komiks o robůtkovi a princezně si hraje s motivy z klasických pohádek, ale nekončí svatbou, nýbrž oceněním party broučků, kteří speciální sourozence přivedou opět domů. Roztomilá, laskavá a hravá knížka, ideální pro nejmenší čtenáře a čtenářky.
Doporučený věk: 5+
📖Co skrývá les, tak zní název leporela z pera oceňované spisovatelky Kateřiny Tučkové a štětce mladé ilustrátorky Laury Hédervári. Verše o tom, co všichni dospělí dobře znají, ale pro nejmenší jsou to velké objevy.
Doporučený věk: 1+
ČTENÁŘSKÁ RECENZE
(Autorkou recenze je Zorka Kopecká (10) z Bradlce. Pokud i vy máte doma mladého čtenáře nebo čtenářku, kteří by k nám rádi napsali recenzi na (audio)knihu, ozvěte se na nezletilikritici@gmail.com!)
Kniha Anny Durnvé Proč existují sprostá slova, když se nesmějí používat? vypráví o dvou dětech – Týně a Tobíkovi. Jsou to sourozenci, kteří se ptají své maminky i tatínka na spoustu záludných otázek.
Každá kapitola je vlastně odpovědí rodičů Týně a Tobíkovi a podle jejich otázky je taky pojmenovaná, třeba Proč existují sprostá slova, když se nesmějí používat? nebo Proč musím chodit do školy? nebo Proč se v pohádkách nečůrá a nekaká?
Z knížky jsem byla zklamaná, protože jsem měla jiná očekávání. Myslela jsem si, že to bude více do hloubky a těšila jsem se na vysvětlení o původu sprostých slov nebo o historii jejich používání. Za mým zklamáním stojí právě název knihy. Vadí mi, že se kniha jmenuje Proč existují sprostá slova, když se nesmějí používat, když je o tom jen jedna kapitola. Vypadá to jako takový malý podvod na děti, protože sprostá slova děti jako něco zakázaného zajímají, a proto knihu budou chtít číst, ale pak zjistí, že je především o něčem jiném. Naopak mě potěšilo, že tam nebyla zmíněna hodně vulgární slova, nejhorší bylo asi do pr**le.
Autorka je moc chytrá a hodně toho ví, ale vše vysvětluje velmi zdlouhavě a zeširoka. Často opakuje to, co už jednou napsala. A nelíbily se mi ani ilustrace, které zobrazují Týnu a Tobíka neustále v podobné póze, jako by se jednalo o stále stejný obrázek, u kterého se mění jen okolí.
Knížka vysvětluje věci, o kterých se dospělí baví a děti jim obvykle nerozumějí, jako je politika. U nás doma si ale o takových věcech s mámou a tátou povídáme, takže jsem se nedozvěděla nic moc nového. Výjimkou pro mě byly kapitoly Kdo je nejzlejší člověk na světě a Proč se v pohádkách nečůrá a nekaká, ty mě zaujaly.
Kniha je doporučena dětem od 9 let. Já bych dodala, že je vhodná pro mladší děti, se kterými rodiče dospělácká témata neprobírají.
Proč existují sprostá slova, když se nesmějí používat: napsala Anna Durnová, ilustrovala Barbara Gyönyör, vydalo nakladatelství Cpress (2022).
SETKÁNÍ – Už jen do 28. 2. 2023 můžete navštívit výstavu Český komiks a jeho svět, která se koná v Moravském muzeu v Brně. Kurátoři Tomáš Prokůpek a Pavel Kořínek přehledovou expozici mapující vývoj domácího obrázkového seriálu od počátků do současnosti připravili ke 100. výročí vydání Ladovo díla „Šprýmovné kousky Frantíka Vovíska a Kozla Bobeše“. Mezi vystavované autory*ky dále patří Lucie Lomová, Pavel Čech, Karel Franta nebo Zuzana Čupová.
Více informací: http://www.mzm.cz/cesky-komiks-a-jeho-svet
SLOVNÍK dnešních čtenářů a čtenářek
L‑ettering – nejprve je potřeba si uvědomit, že lettering není písmo! Zatímco písmo je soubor písmen určených k opakovanému použití, lettering je naopak ušitý na míru danému uměleckému dílu, situaci nebo účelu a v komiksu je navíc samostatnou uměleckou disciplínou.
Uznávaný písmař Mark Simonson rád říká, že letteringový nápis se od písma odlišuje stejně jako se soška z hlíny liší od stavby z lega. Hlavní odlišnost spočívá v důrazu na grafické komponenty, které se vzájemně kombinují v určitém slově nebo frázi. Mezi ikony letteringu patří Todd Klein, který získal ve své kategorii na komiksových „Oscarech“ Cenu Willa Eisnera hned 19krát.