Firma roku: rovné příležitosti 2009

Jitka Kolářová

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
na začátku prosince jsme spustili kampaň „Čím jste a čím byste chtěli být?“, která informuje o možnostech sladění pracovního a osobního života. Ne náhodou začala v období před vánoci. Protože konec roku, to je nápor snad na všechny zaměstnané v každém odvětví. (Ve zprávách jsem slyšela, že jeden on-line obchod dokonce musel kvůli předvánoční poptávce najet na třísměnný nonstop provoz.) Po práci se pak sháněly dárky, peklo cukroví, dělal bramborový salát a gruntoval celý byt. Přesto bylo snad ze všech stran slyšet o vánoční pohodě a kruhu rodinném. Pro mě osobně je to celé tak trochu schizofrenní a strašně náročný blázinec.

Kampaň „Čím jste a čím byste chtěli být?“ chtěla mimo jiné lidem vnuknout otázku: „Jak mám svůj život srovnat tak, abych měl(a) čas a sílu dělat to, co je pro mě důležité, aniž bych pozdě v noci padl(a) vyčerpáním?“ Koncept slaďování práce a soukromého života je vlastně velice osobní, protože klade tyhle „otázky na tělo“. Pokud si na ně sami nebudeme umět odpovědět, pokud nebudeme znát své cíle a priority, nebude to fungovat.

Na druhou stranu je důležité, aby byly možnosti slaďování zakotveny institucionálně, aby je stát podporoval a zaměstnavatelé umožňovali. Proto je jednou z významných oblastí soutěže Firma roku: Rovné příležitosti, jíž je toto číslo věnované, právě harmonizace práce a soukromého života. V následujících článcích se dozvíte, za co byly oceněny letošní nejlepší firmy, kterými jsou Česká spořitelna, IBM ČR, Unicredit Bank ČR a OLHO-Technik Czech. Pravidla soutěže momentálně umožňují udělit jen první tři místa a speciální cenu, a to je stále těžší, protože se do soutěže rok od roku hlásí více firem s velice propracovanými programy. Doufám, že vítězné firmy budou zdrojem inspirace i pro další zaměstnavatele, ať už velké či malé, pražské či regionální, administrativní či výrobní.

Přeji hezké čtení,

Jitka Kolářová, manažerka Firmy roku: Rovné příležitosti