Rovné příležitosti ve školství

Nina Bosničová

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
když se řekne české školství, spoustě lidí se vybaví houfy žen učitelek v mateřských, základních a vlastně i středních školách. Termín feminizace školství se ve veřejném diskurzu skloňuje často a většinou má negativní nádech. Je viditelnou známkou přetrvávání genderových stereotypů ve společnosti a potvrzuje existenci horizontální segregace českého pracovního trhu. Tak, jak to již v „ženských“ oborech bývá, bohužel s sebou nese i poměrné nízké platové ohodnocení pedagogických pracovnic a pracovníků. Školní rok je již v plném proudu, a tak toto číslo zpravodaje přichází právě včas, aby se z různých uhlů podívalo na stav rovných příležitostí v českém vzdělávacím systému.

Kateřina Šaldová z Národního kontaktního centra Ženy a věda se s námi podělila o ne příliš povzbudivé výsledky čerstvě dokončeného výzkumu k problematice sexuálního obtěžování na vysokých školách v ČR. Genderovou reflexi tuzemské vyučovací praxe v otázce sexuální výchovy přináší článek Lucie Jarkovské působící na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Praktický nástroj vyvinutý týmem Evropské kontaktní skupiny a napomáhající genderovému zcitlivění vzdělávacího procesu pro menší děti představuje článek Ivany Šindlerové „Harfenista, pilotka, kadeřník nebo ředitelka továrny: už v mateřské škole mohou děti přemýšlet o zaměstnání bez stereotypů“.

Odpovědi na to, jak se v rámci podpory genderové rovnosti ve vzdělávání angažuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR nám dala osoba k tomu nanejvýš povolaná – Michaela Marksová-Tominová, toho času ředitelka odboru rovných příležitostí ve školství. K otázce, co je z hlediska rovných příležitostí žen a mužů největším problémem českého školství a jak by tento problém řešili, se nám tentokrát v anketě vyjádřili jedna středoškolská a jedna vysokoškolská vyučující a také garant programu nazvaného „Muži do škol!“. Na závěr jsme pro Vás připravili upoutávku na tři publikace zabývající se tématem genderu a vzdělávání, které jsou dostupné k zapůjčení v knihovně Gender Studies.

Zajímavé čtení přeje

Nina Bosničová, šéfredaktorka.