Sednvičová generace a její genderový rozdíl

Nina Bosničová

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

demografická data jsou neúprosná – v současnosti populace v České republice strmě stárne, lidé odkládají rozhodnutí o potomstvu na pozdější věk, případně děti vůbec nemají nebo jich mají méně. Tento trend má pro pracovní trh hned několik důsledků. Povede mj. k tomu, že se zaměstnavatelé, pokud budou chtít v budoucnosti přežít a udržet si konkurenceschopnost, budou muset naučit méně stereotypně přistupovat k starší pracovní síle a lépe a senzitivněji řídit osoby patřící do tzv. sendvičové generace.

Právě Vám, zaměstnavatelům, věnujeme toto číslo našeho zpravodaje. I když demografické tlaky typu popsaného výše již v české společnosti nějakou dobu přetrvávají a zcela bezpochyby budou sílit, firmy této problematice zatím věnují velmi malou pozornost. Příspěvky v tomto čísle vznikly jako snaha Gender Studies uvést zástupce a zástupkyně firem do otázky věkového managementu z teoretického úhlu pohledu, ale také jim poskytnout pár praktických tipů, jak s fenoménem stárnutím pracovní síly citlivě a efektivně naložit. Z první skupiny článků je příspěvek Ilony Štorové z AIVD, která, na pozadí srovnání Česka a Finska, vypracovala komparativní analýzu tématu age managementu nebo rozhovor s finskou profesorkou Kaisou Kauppinen o genderových rozměrech sendvičové generace. Z druhého soudku je text „Šest mýtů o starší pracovní síle“ a také psychologický příspěvek „Jak přežít „v sendviči“.“

Poučné a inspirativní čtení přeje

Nina Bosničová, šéfredaktorka.