Sexuální menšiny ve firmách

Kristýna Ciprová

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, zatímco ve Spojených státech již existuje dokonce Národní gay a lesbická hospodářská komora (o které si můžete přečíst v článku „Firmy, které prošly coming outem“), v České republice zůstává postavení LGBT (lesbických, gay, bisexuálních a transgender) lidí spíše na pokraji zájmu. Existence programů, které by zohledňovaly specifika postavení LGBT lidí na českém trhu práce je zatím mizivá. Zákon diskriminaci na základě sexuální orientace sice zakazuje, komplexní ochrana však chybí.

Z toho plyne, že mnozí LGBT jedinci v obavách z negativní reakce okolí svoji sexuální orientaci/identitu tají. Vedení firem tak často ani netuší, že zaměstnává např. gay muže nebo lesbické ženy.

Na jednu stranu se může zdát, že do takto soukromé sféry by firma ani vstupovat neměla, na druhou stranu je třeba specifika, která se k postavení LGBT lidí v rámci firmy váží, zohledňovat. Pokud se firma podílí na vytváření homofobního prostředí (např. tím, že toleruje urážky nebo jenom narážky na adresu LGBT lidí), může přijít o talentované pracovníky a pracovnice, kteří se nebudou v tomto prostředí cítit dobře. Je tedy dobré otevřeně rozvíjet diverzitu v rámci firmy, do níž patří i sexuální orientace. Dále je třeba uvědomovat si, že i gayové a lesby mají partnery/partnerky, rodiny atd. Neměli by tedy být vyřazováni z různých programů, které explicitně podporují pouze manželské páry. Již ve zmíněných Spojených státech není výjimkou získat rodičovské volno v případě adopce dítěte stejnopohlavním párem, finanční podporu partnera či partnerky, pokud je z pracovních důvodů žádoucí, aby se konkrétní zaměstnanec či zaměstnankyně přemístili do jiného města. V některých firmách jdou ještě dál. Např. Microsoft ve Spojených státech podpořil přijetí zákona, který zakazuje diskriminaci na základě sexuální orientace. V ČR se firmy k přijetí antidiskriminačního zákona vyjadřovaly spíše negativně; obecně lze říci, že antidiskriminační zákon byl (a pravděpodobně stále je) chápán jako cosi, co zaměstnavatele poškozuje.

Existuje mnoho důvodů, proč se v rámci firem zaměřit na LGBT zaměstnance a zaměstnankyně. Firmy by ale neměly zapomínat, že LGBT lidé patří i mezi potenciální zákazníky a zákaznice. To si uvědomily i některé marketingové firmy. Reklamní trh se začal obracet na gay muže (např. Absolut vodka, pivo Tuborg, džíny Levi´s nebo obuv Bianco). Bohužel ne tak kvůli toleranci, jako především z tržních důvodů. Oproti tomu lesbické páry – které patří spíše k ekonomicky slabším skupinám (ženy obecně vydělávají přibližně o 25 % méně než muži) – v reklamě tolik prostoru nedostávají. Není načase to změnit? Povedené výjimky si můžete prohlédnout na youtube zde: Levis 501, Johnnie Walker.

Gender Studies se domnívá, že otevřená podpora sexuálních menšin je v českém kontextu zcela klíčová. I proto se této otázce systematicky věnuje (viz článek „Zákaz osvojení v zákoně o registrovaném partnerství je protiústavní“ nebo informaci o novém projektu „Rozmanitostí proti šikaně“). Doufáme, že i pro vás bude toto číslo zpravodaje podnětné, témata týkající se LGBT lidí budou součástí i dalších vydání.

Příjemné čtení.

Kristýna Ciprová, koordinátorka projektu Rozmanitostí proti šikaně