Svět je pestrý a je správné ve škole učit o všech jeho podobách
Otázka zavádění LGBT+ témat do škol se stala stěžejní disciplínou kulturních válek. V hlasitém dohadování o to, zda sexualita, mezilidské vztahy a identita do výuky patří, nebo jsou mládeži nebezpečnou ideologií, tak trochu zaniká hlas samotných studujících. Ti přitom právě v tomto věku mají zájem povídat si s vyučujícími o lásce, o sexu, o hledání svého místa ve světě. A škola by jim to měla umožnit, aby rozvíjela jejich sociální dovednosti a v třídních kolektivech vytvořila atmosféru bezpečí a důvěry, v níž se všichni mohou rozvíjet bez obav z hrozících konfliktů.
LGBT+ studující jsou ve škole terčem šikany
Dnešní mládež se na jednu stranu v tématech genderové, vztahové a sexuální rozmanitosti cítí jako ryba ve vodě, na straně druhé ve školním prostředí stále přežívá homofobie a další projevy nenávisti. Výzkum, který se zaměřil na zařazování témat souvisejících s genderem a sexualitou do školní výuky i postavení LGBT+ studujících v českých školách, ukázal, že podle 87 % dotázaných vyučujících na jejich škole převládaly negativní postoje studenstva vůči LGBT+ spolužákům*žačkám. Nejčastěji pozorovali*y verbální nebo i fyzické napadání (82 %), vyčleňování z kolektivu kvůli sexuální orientaci nebo genderové identitě (80 %). Téměř polovina (47 %) dotázaných u studujících často sledovala zdůrazňování, že někdo nevypadá jako správná žena nebo správný muž.
Ve sborovně však také není situace růžová. Mnozí vyučující jsou v zajetí různých předsudků a mýtů. Podle výzkumu jsou učitelé*ky jsou často přesvědčeni*y, že ne všichni to se svou LGBT+ identitou myslí vážně. Těm „skutečným“ LGBT+ studujícím jsou ochotni*y poskytnout podporu, ale ty, které podezřívají z pouhého rozmaru a budoucího návratu k heterosexualitě, odsuzují. Až 80 % vyučujících se domnívalo, že LGBT+ identita je na jejich škole módou. Podobné postoje vedou k tomu, že až třetina zpovídaných vyučujících podle výzkumu nikdy se třídou nemluvila o genderu, lásce či vztazích. Vyhýbání se tématu však vytváří mezi katedrou a třídou bariéru, která je překážkou úspěšnému vzdělávání a výchově.
Pocit bezpečí je klíčový pro zdravý rozvoj a úspěšné učení
Škola by měla být bezpečným místem pro všechny bez rozdílu. Tedy nejen pro ty, kdo splňují společenské normy a bez problému zapadají do kolektivu. Ve školním prostředí by se měli*y cítit dobře i všichni, kdo jsou něčím jiní – spolužáci*čky s odlišným kulturním zázemím, kognitivními schopnostmi, náboženským vyznáním, genderovou identitou nebo vztahovou orientací. Je důležité, aby vyučující studentskou rozmanitost vnímali*y a byli*y schopni*y na ni dle potřeby reagovat.
Uprostřed hrozících konfliktů se dospívající nemohou plně věnovat učení a úspěšně rozvíjet svou osobnost. Proto témata vztahové orientace a genderové identity patří do školního prostředí i přímo do výuky. Pro mladé LGBT+ lidi, kteří nemají rodinu, která by je přijala, bývají vyučující jedinými dospělými, s nimiž mohou témata identity s důvěrou otevřít. Ale i děti z rodin konzervativního založení nacházejí ve škole mnohdy jedinou příležitost k hlubšímu poznávání a k pokládání otázek.
Ve škole je mládež otevřenější než doma v rodině
I když škola může mladým LGBT+ lidem přinášet řadu nepříjemných situací a konfliktů, jsou v ní ohledně své identity o něco otevřenější než doma ve vlastní rodině. Výzkum z roku 2022 ukázal, že vůči všem rodinným příslušníkům bylo v otázkách své sexuální orientace zcela otevřeno jen 24 % dotázaných. Naopak celých 18 % se nesvěřilo nikomu ze své rodiny. Ve školním nebo pracovním prostředí se ke své identitě veřejně hlásilo 27 % dotázaných. To ukazuje, že škola může být příležitostí dát mladým LGBT+ lidem zažít respektující přístup a pocit přijetí, když rodinné zázemí takovou oporu nenabídne.
Tento výzkum také potvrdil, že výpady motivované vztahovou orientací nebo genderovou identitou přicházejí nejen ze strany spolužactva, ale i vyučujících a zaměstnanců*kyň školy. Od těchto dospělých se s ním setkalo 7 % dotázaných. Počet invektiv je nejvyšší v případě trans mužů (47 %), trans žen (45 %) a nebinárních osob (11 %).
Když dospělý zklame, spolehnou se dospívající na internet
To všechno jsou důvody, proč je potřeba s podporou vedení školy budovat atmosféru respektu, otevřeného myšlení a důvěry. Proč témata genderu, sexuality a vztahů probírat ve školních třídách a prezentovat jim realitu v celé její rozmanitosti? Pokud se budeme snažit předstírat, že existuje jen její výsek, nebo budeme brát zmínky a otázky na určitá témata jako provokaci, studující se snadno obrátí k jinému zdroji informací, který je nechá nahlédnout, kamkoli si budou přát, a nebude je za to soudit – k internetu.
Internet však nemá pravidla a v rámci svého nekonečného obsahu nabízí i zvrácené weby, manipulativní fóra apod. Dnešní mladí lidé se k informacím, po kterých prahnou, umí dostat, je ale na vyučujících a rodičích, zda se tak stane v bezpečném prostředí a v rozsahu odpovídajícím věku mladého člověka, nebo v nekontrolované džungli.
Učímolgbt.cz
Pomáháme přinášet témata genderové, vztahové a sexuální rozmanitosti do výuky
Vyučujícím chybí komplexní didaktické materiály. Proto jim web Ucimolgbt.cz nabízí vzdělávací materiály, e‑learning a nabídku kurzů, díky nimž si osvojí LGBT+ tematiku i způsob, jak o ní s mládeží komunikovat. Web také nabízí metodické listy k praktickým aktivitám, které si vyučující, ale i osoby z jiných profesí pracující s mládeží, mohou stáhnout a zakomponovat do svých hodin či mimoškolních aktivit.