Jak podpořit rodiče i diverzitu? Panelová diskuze přinesla představení dobrých praxe firem Vodafone a Tesco

Štěpánka Sůsová

Jak podpořit rodiče i diverzitu? Panelová diskuze přinesla představení dobrých praxe firem Vodafone a Tesco.

Jak mohou firmy vytvářet pracovní prostředí, které reflektuje různorodé potřeby všech zaměstnaných? A jak firmy podporují rovné odměňování, slaďování pracovního a osobního života či aktivní zapojení otců do péče o děti? Na tyto otázky hledaly*i odpovědi Jana Vychroňová za firmu Vodafone, Petr Pokorný za firmu Tesco a Johana Jonáková za Gender Studies v rámci panelové debaty s názvem Rovnováha v každé životní fázi, která proběhla 27. května na jarní HR konferenci Svazu personalistů ČR. Debatu moderovala Agáta Hrdličková z Gender Studies.

Diverzita jako konkurenční výhoda

„Může se zdát, že diverzita je v poslední době sprosté slovo, ale pokud chcete získat a udržet ty nejlepší lidi na trhu, musíte jim nabídnout podmínky, které reflektují jejich životní realitu,“ upozornila Jana Vychroňová z Vodafone. Právě flexibilita podle ní hraje klíčovou roli – umožňuje lépe pečovat o děti, seniory nebo blízké osoby se zdravotním omezením a zároveň přináší firmě vyšší výkonnost díky různorodým týmům. S tím souhlasil i Petr Pokorný z Tesco: „Každý je u nás vítán – je to naše hlavní heslo. Věříme, že když se každý cítí respektovaný, jen tak můžeme fungovat jako silný a soudržný celek.“

Johana Jonáková upozornila na to, že ženy ve věku 30–40 let jsou v Česku stále výrazně podreprezentované na trhu práce. „Polsko má například vyšší zaměstnanost žen. My v Gender Studies se snažíme ukazovat firmám konkrétní přínosy práce s diverzitou – i malým podnikům, které se často domnívají, že toto téma je jen pro velké korporace.“

Flexibilita a rovné příležitosti v praxi

Zazněly také příklady dobré praxe. Tesco nabízí matkám na mateřské dovolené benefit v podobě dorovnání příjmu a garantuje možnost návratu do zaměstnání. Tento benefit se stal podle Pokorného jedním z nejoblíbenějších. Vodafone se zaměřuje na flexibilitu pro všechny – nejen pro matky. „Zkrácené úvazky jsou často nálepkovány jako ‚pro matky‘, což může být diskriminační,“ upozorňuje Vychroňová. 

Podpora otců – téma, které se vyplácí

Jedním z hlavních bodů debaty byla podpora otců v péči o děti. Téma je aktuální vzhledem k letošnímu zaměření soutěže, kterou v Gender Studies každoročně organizujeme, Firma roku: Rovné příležitosti, ale také kvůli směrnici EU o work-life balance, která klade důraz na nepřenositelnou část rodičovské dovolené.  Tesco nabízí balíček benefitů, včetně placeného volna při snaze o početí či flexibilního volna s garancí návratu do práce. Všechny benefity platí i pro stejnopohlavní páry. Vodafone poskytuje druhému z rodičů 16 týdnů volna do dvou let věku dítěte, umožňuje využít stlačený pracovní týden a nabízí psychologickou podporu pro rodiče.

Rady pro firmy, které začínají

Panelisté a panelistky se shodli*y, že první krok je pracovat s daty. „Zjistěte, kdo jsou vaši zaměstnaní, a co skutečně potřebují,“ doporučuje Jana Vychroňová. Johana Jonáková doplňuje: „Jen 30 % matek se po rodičovské vrací ke stejnému zaměstnavateli. Přitom nábor nových lidí je nákladný, a poptávka po zkrácených úvazcích existuje.“

Petr Pokorný dodal, že diverzita a inkluze nejsou jen záležitostí HR. „Musí to být tématem v celé firmě. A pro menší podniky to může být i výhoda – díky své velikosti mohou reagovat rychleji.“

Děkujeme firmám Vodafone a Tesco za podporu letošního ročníku soutěže Firma roku: Rovné příležitosti.