x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

07/2010 Téma tohoto čísla

Malé a střední podniky

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
často zapomínáme, že malé a střední podniky tvoří páteř evropské ekonomiky. Zaměstnávají obrovské množství lidí a přispívají výraznou měrou k hospodářskému růstu. Protože však nemají tak výrazný marketing jako velké nadnárodní společnosti, nevíme o nich mnoho a v obecném povědomí navíc o nich panuje řada mylných představ. Jednou z perspektiv, kterou bylo zatím na malé a střední podniky nahlíženo jen výjimečně, je jejich vztah k rovným příležitostem. Právě o otevření tohoto úhlu pohledu se snaží číslo zpravodaje „Rovné příležitosti do firem“, které máte před sebou.

O specifickém postavení malých a středních podniků v České republice, co se týká problematiky rovnosti příležitostí, jsme mluvili s Lenkou Šťastnou, prezidentkou asociace Business and Professional Women Czech Republic. O genderové praxi jedné konkrétní malé české firmy – jazykové agentury Channel Crossings – informuje rozhovor redaktorky Kristýny Ciprové s ředitelem Vítězslavem Bicanem. Inspirativní příklady dobré praxe z českých i zahraničních firem malé a střední velikosti přináší články Alexandry Jachanové Doleželové a Heleny Skálové.

Svou představu o relevantnosti politiky a praxe rovných příležitostí v menších společnostech možná změníte po přečtení článku „Pár mýtů o rovných příležitostech v MSP“. Alena Křížková nás pak seznámí s výsledky nového výzkumu mapujícího genderové rozdíly v podnikatelských záměrech studentů a studentek vysokých škol v České republice.

Přeji příjemný začátek léta a malým a středním podnikům zdar,

Nina Bosničová, šéfredaktorka.

Obsah čísla

Rovné příležitosti v praxi

Malá firma vlajkovou lodí ženské rovnoprávnosti

Řekne-li se informační a komunikační technologie, málokoho jako první asociace napadne móda, vkus a osobitost. A právě na toto zatím poměrně nezvyklé spojení oborů vsadily zakladatelky malé rakouské firmy URBAN TOOL. Již od roku 2004 úspěšně pracují s nejmodernějšími technologiemi, kterým propůjčují osobitý styl a design, díky čemuž např.
Rovné příležitosti v opomíjených sektorech

Rovné příležitosti v malé firmě jsou spíše morální výhodou

O rovných příležitostech a jejich specifikách v malé firmě jsme si povídali s výkonným ředitelem jazykové školy Channel Crossings, Vítězslavem Bicanem. Vítězslav Bican vystudoval filosofii a politologii na Masarykově univerzitě a podnikovou ekonomiku na Vysoké škole ekonomické. V současné době také vyučuje ekonomii na VŠE.

Co si myslíte o ... ?

Považujete rovné příležitosti za důležité téma i pro malé a střední podniky?
Na otázku odpovídají:

Christina Enichlmair, výzkumnice, Rakouský institut pro výzkum MSP

V současném kontextu nedostatku kvalifikované pracovní síly na evropských trzích by rovné příležitosti rozhodně měly být tématem i pro malé a střední podniky (MSP). Mnohé MSP již mají neformální a rodinně založené HR politiky, které jsou charakterizovány individuálním naplňováním potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň. Genderová rovnost, nebo alespoň některé její relevantní nástroje (např. flexibilní pracovní doba, rovné příležitosti ve vzdělávání, rovné mzdy, určité procento žen ve vedoucích pozicích, atd.), jsou často v tomto typu firem již zavedeny, ale bez použití odborného výraziva k tomu se vztahujícího. V kontrastu k větším společnostem, menší firmy obvykle nemají teoretický systémový přístup k problematice genderové rovnosti, protože otázky kolem tohoto tématu „řeší“ spíše v praktické každodenní práci. V Rakousku existuje několik iniciativ na podporu rovných příležitostí ve firmách, včetně MSP. Jednou z nich je cena “amaZone”, která oceňuje firmy motivující dívky ke studiu technických oborů a školící je do genderově netradičních profesí. Další rakouskou iniciativou na tomto poli je soutěž o firmu přátelskou ženám a rodině, která probíhá za podpory rakouské vlády.

Alexandra Lemerová, nezávislá konzultantka

Ano, toto téma považuji za důležité i pro malé a střední podniky. Poměrně velká část ženské populace pracuje v tomto typu podniků. Vzhledem k velikosti těchto společností a možnosti rychlejšího a samostatného rozhodování je možné vidět přínosy tohoto přístupu rychleji a snáz se přesvědčit o jeho prospěšnosti. Velké korporace již dříve pochopily, jak je důležité se těmto otázkám věnovat, ale nejenom to. Vědí, že to může pro ně mít konkrétní obchodní a finanční přínosy. Může jim to zajistit dlouhodobou loajalitu zaměstnanců i zákazníků. O tom se musí přesvědčit i malé a střední firmy. Pokud by se podařilo přesvědčit vedení těchto společností o prospěšnosti vytvoření rovných příležitostí relativně rychle, může se docela zásadně změnit postoj poměrně širokého spektra obyvatelstva k této otázce.

Nina Bosničová, projektová manažerka, Gender Studies, o.p.s.

Rovné příležitosti by jistě měly být relevantním tématem i pro malé a střední podniky, protože jsou to také firmy, a tedy jedním z jejich hlavních cílů je vytvářet zisk. Výzkumy – české i zahraniční – ukazují, že podniky, které proaktivně podporují diverzitu, rovné příležitosti a slaďování osobního a pracovního života svých zaměstnanců a zaměstnankyň jsou nejen ekonomicky úspěšnější, ale také atraktivnější pro uchazeče a uchazečky o zaměstnání. Kromě toho je podpora genderové rovnosti součástí společenské odpovědnosti firem, která se týká nejen obrovských nadnárodních korporací, ale i menších podniků.

Kalendář akcí

Přehled nejbližších akcí s tematikou rovných příležitostí