x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

04/2009 Diverzita a média

Proč je diverzita tak důležitá pro BBC

31.3.2009, Nina Bosničová, Gender Studies, o.p.s.
BBC je již řadu let na celém světě vnímáno jako standard kvalitního vysílání a vhodný vzor pro ostatní média. Otázkou však zůstává, kolik z nás si uvědomuje, že součástí té kvality je i způsob, jakým stanice uvažuje o různorodosti a jinakosti a jak je reflektuje ve své práci. O podpoře diverzity v BBC jsem mluvila se senior manažerkou Sue Caro, která se diverzitě v těch nejrůznějších podobách věnuje intenzivně a dlouho.

BBC je již řadu let na celém světě vnímáno jako standard kvalitního vysílání a vhodný vzor pro ostatní média. Otázkou však zůstává, kolik z nás si uvědomuje, že součástí té kvality je i způsob, jakým stanice uvažuje o různorodosti a jinakosti a jak je reflektuje ve své práci. O podpoře diverzity v BBC jsem mluvila se senior manažerkou Sue Caro, která se diverzitě v těch nejrůznějších podobách věnuje intenzivně a dlouho.

Jaké jsou různé kontexty, ve kterých může dojít k propojení fenoménů médií a diverzity?

Já můžu mluvit jedině o vysílání, ne o médiích obecně, ale diverzita v tom nejširším možném smyslu slova – tedy rasa, gender, postižení, věk, víra, sexuální orientace, třída a vzdělání – by měla být zásadní pro všechny televizní a rozhlasové stanice. Publikum je diverzifikováno přes všechny již zmíněné kategorie a vysílané programy by měly tento fakt odrážet a publikum – v případě BBC to britské – v jistém smyslu reprezentovat. Pokud se touto zásadou televizní a rozhlasové stanice neřídí, stávají se ve zvýšené míře pro společnost nerelevantními a ztrácejí posluchače a diváky, kteří „přecházejí“ ke konkurenci.

Proč je, podle Vás, důležité podporovat diverzitu v médiích? 

Je to naprosto zásadní kvůli všemu, co jsem zmínila. Argument o komerčních důvodech se navíc netýká jen domácího publika, ale i prodeje programů do zahraničí. Programy, ve kterých se objevují lidé z různých etnických menšin, jsou vyhledávány zahraničními stanicemi, které často slouží populacím jiné než bílé pleti, a zvyšují tak zisk z prodeje.

Z uhlu pohledu tvořivosti, televizní a rozhlasové stanice jsou také ochuzeny, pokud diverzitu ignorují. Je přeci tak mnoho příběhů, které vycházejí z jiných prostředí, než je to velmi úzce vymezené, reprezentované bílými muži střední třídy (kteří navíc nejčastěji o vysílání rozhodují). Nezaobírat se těmi příběhy a talentem vycházejícím z jiných míst je k velké kreativní škodě vysílacích stanic. Teď mám na mysli například film „Milionář z chatrče“ jako fantastický příklad příběhu, který vychází ze zkušenosti nevlastní většině publika, příběh, který diverzitu objímá mnoha různými způsoby. Jenom se podívejte na jeho úspěch, ve smyslu jak zisku, tak ocenění jeho umělecké hodnoty v podobě osmi Oskarů.

Jak tedy BBC podporuje diverzitu?

Mnoha způsoby, přes různé iniciativy, přes HR cíle, které se snaží dosáhnout, aby zaměstnanci a zaměstnankyně byli různorodí – z pohledu etnické příslušnosti, postižení, atd. Dále přes integrované vysílání, partnerství a dosah. Je toho mnohem víc, než lze v tomto rozhovoru vyjmenovat. 

Jak, kdy a proč začalo BBC podporovat diverzitu?

BBC na rovných příležitostech pracuje více než 20 let, oddělení/útvary na podporu rovných příležitostí (původně byly dvě) se spojily do BBC centra diverzity v roce 1999/2000. Toto centrum stále existuje, ale teď mluvíme zároveň o rovných příležitostech a diverzitě, protože věříme, že jedno nemůže existovat a fungovat bez druhého.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *