x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

04/2009 Diverzita a média

Rozmanitost do médií přinášejí projekty neziskových organizací, ale i Evropské komise

31.3.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Z článků, které si můžete přečíst v tomto zpravodaji, vyplývá, že média nejsou minoritním skupinám, ale ani ženám příliš nakloněna. Právě proto se neziskové organizace, ale také Evropská komise, rozhodly realizovat projekty, které se zaměřují na rozmanitost v médiích, zviditelňování některých skupin a spolupráci s médii na vytváření vyváženějšího a rozmanitějšího zpravodajství.

Z článků, které si můžete přečíst v tomto zpravodaji, vyplývá, že média nejsou minoritním skupinám, ale ani ženám příliš nakloněna. Právě proto se neziskové organizace, ale také Evropská komise, rozhodly realizovat projekty, které se zaměřují na rozmanitost v médiích, zviditelňování některých skupin a spolupráci s médii na vytváření vyváženějšího a rozmanitějšího zpravodajství.

Evropská komise připravuje studii, které podporuje rozmanitost v médiích

Studie Evropské komise se zaměří na představení nejlepších praxí, přinese inovativní nástroje, které napomáhají rozmanitosti a potírání diskriminace v médiích. Odborný tým pracuje na doporučeních pro různé zapojené skupiny: média, politickou reprezentaci a neziskové organizace. Pokud jde o důvody diskriminace, zabývá se studie diskriminací na základě národnosti, rasové a etnické příslušnosti (zvláštní důraz je kladen na problematiku diskriminace Romů a Romek), náboženství a víry, zdravotního postižení, sexuální orientace a/nebo genderové identity a věku. Diskriminace na základě pohlaví není samostatným tématem, studie tuto oblast sleduje v rámci vícenásobné diskriminace. V tištěné i elektronické podobě bude studie k dispozici na přelomu března a dubna. Máte-li o ni zájem, sledujte webové stránky www.media4diversity.eu/.

gitA vidí svět jinak

Genderová informační a tisková agentura gitA se, jak je již jasné z názvu, věnuje rovnosti pohlaví. Snaží se upozornit na tématické oblasti, které se rovnosti žen a mužů týkají a jsou běžnými médii přehlíženy, ale představuje také hlavní mediální témata z jiného pohledu, v jejich vztahu k genderové rovnosti a rovným příležitostem. V první polovině tohoto roku se agentura soustředí převážně na české předsednictví v EU v souvislosti s (ne)prosazováním rovných příležitostí žen a mužů v ČR, ale i EU. Mezi hesla agentury patří „vidíme svět jinak“ a „vidíme svět různorodě“. S jakými ambicemi gitA vznikla? Odpověď naleznete na agenturních webových stránkách: „Ambicí agentury je upozorňovat na stereotypy a bourat zažité předsudky. gitA do svých příspěvků cíleně vnáší genderově citlivý pohled na společnost. Redakční tým aktivně vyhledává opatření směřující k odstranění diskriminací, změnám způsobu myšlení a zavádění principu rovnosti šancí s cílem srozumitelně o nich informovat média i širší veřejnost. gitA kromě toho poskytuje mediální prostor ženským neziskovým organizacím, opomíjeným či znevýhodňovaným skupinám a jednotlivcům.“ Sledujte pravidelně: www.ta-gita.cz.

Pořiďte si praktickou příručku Gender a média

Mediterranean Institute for Gender Studies (Středozemní institut pro genderová studia) vydal v roce 2005 příručku Gender a média: Prosazování rovnosti, rozmanitosti a zrovnoprávnění (The Gender and Media Handbook: Promoting Equality, Diversity and Empowerment). Příručka přichází s praktickými návody jak zapojit ženy více do vedení médií, jak vytvářet genderově citlivou žurnalistiku, jak mohou být užitečné sítě, které sdružují novinářky a ženy pracující v médiích, apod. Podrobuje média kritickému hodnocení a dává rovnost příležitostí do souvislosti s mediální mocí.

Publikace vznikla v rámci projektu Gender, konflikt a média (Gender, Conflict and Media), který zkoumal, jak kyperská média informují o otázkách souvisejících s genderovou rovností a jaký mají vliv na sociální a etnické konflikty na Kypru.

Romové on-line

Romský zpravodajský server ROMEA.CZ přináší každý den aktuální zprávy s romskou tématikou, tedy související se situací Romů a Romek nejen v ČR, diskriminací a rovnými příležitostmi. Občanské sdružení ROMEA také vydává měsíčník Romano Vodi a provozuje internetovou televizi ROMEA.TV. „ROMEA se zaměřuje především na mediální a vzdělávací oblast, jejím cílem je motivovat a zapojovat především mladé Romy do celospolečenského dění a přispět ke zlepšování vzájemného soužití menšin s majoritní společností v Čechách.“ Občanské sdružení vedle mediálních aktivit také realizuje projekty zaměřené např. na diskriminaci Romů v zaměstnání či vzdělávání.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *