x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

01/2009 Firma roku: Rovné příležitosti 2008

Firma roku: Rovné příležitosti - FAQ

31.12.2008, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Ocenění Firma roku: Rovné příležitosti bylo v roce 2008 uděleno už popáté. V roce 2004 proběhl startovní nultý ročník pod názvem Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. Leccos se od té doby změnilo, ať už na straně Gender Studies, nebo na straně zaměstnavatelů. Zatímco v prvních letech soutěže byly programy na podporu rovných příležitostí a slaďování povětšinou v plenkách, dnes už jsou to odrostlejší děti. Některé mají dětské nemoci už za sebou, jiné se ještě musejí pečlivě „vypiplávat“.

Ocenění Firma roku: Rovné příležitosti bylo v roce 2008 uděleno už popáté. V roce 2004 proběhl startovní nultý ročník pod názvem Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. Leccos se od té doby změnilo, ať už na straně Gender Studies, nebo na straně zaměstnavatelů. Zatímco v prvních letech soutěže byly programy na podporu rovných příležitostí a slaďování povětšinou v plenkách, dnes už jsou to odrostlejší děti. Některé mají dětské nemoci už za sebou, jiné se ještě musejí pečlivě „vypiplávat“.

My v Gender Studies se zase každým rokem učíme od svých zahraničních kolegů a kolegyň a vzděláváme se, abychom v tématu, které se snažíme prosazovat, byly stále kompetentní. Po pěti letech je ale možná čas na pátravé otázky soutěži „na tělo“.

Proč ocenění Firma roku: Rovné příležitosti udělujeme? K čemu ten projekt je?

Ke spuštění projektu nás inspirovaly podobné aktivity v zahraničí. Soutěže, ocenění a audity měřící u zaměstnavatelů genderovou rovnost a přátelské pracovní podmínky pro všechny se konají v řadě zemí světa. V USA je to hned několik takových žebříčků a cen. Nejde však o „import z Ameriky“, i v Evropě probíhají podobné aktivity, například v Německu, Norsku, Velké Británii, v Polsku a na Slovensku. Ukazuje se, že ocenění pomáhají zvyšovat povědomí o tématu rovných příležitostí. Také jsou prostředkem sběru příkladů dobré praxe, které pak slouží jako zdroj inspirace pro zaměstnavatele, kteří v této problematice stojí teprve na začátku.

To jsou dva hlavní důvody, proč tento projekt pořádáme. Za Firmou roku totiž nestojí jen konference, kde slavnostně předáme diplomy třem nejlepším firmám, je to celoroční práce spočívající v informování, vysvětlování a předávání zkušeností, a v neposlední řadě také psaní zpětných vazeb k programům zúčastněných firem

Jakou má ocenění váhu?

Ocenění má takovou váhu, jakou jí samy oceněné firmy přikládají. Letos se všechny vítězné firmy cenou opravdu chlubily a informovaly o ní veřejnost a své partnery. To je pro nás signál, že téma rovných příležitostí pro ženy a muže se stalo z okrajové záležitosti cenou prestižní.

Ocenění také dodává váhu transparentnost a spravedlivost hodnocení. Naším cílem je vytvořit systém pravidel a hodnocení, které vyloučí zaujatost. Také složení poroty z odborníků a odbornic z relevantních oblastí prestiž soutěže zvyšuje.

Je Firma roku: Rovné příležitosti PR pro firmy?

Ano, v určitém smyslu to je PR firem, tedy pokud kritické zkoumání a kladné zhodnocení dobrých programů na podporu rovnosti žen a mužů lze označit za PR. Výběr vítězných firem má svá pravidla, a na konci jsou oceněni ti, jejichž programy jsou v daném roce opravdu nejlepší. Myslíme si, že šíření takových informací může motivovat i jiné zaměstnavatele k podpoře genderové rovnosti.

Jaká jsou pravidla? Jak zajistíme transparentnost?

Transparentnost hodnocení se opírá o několik důležitých prvků. Za prvé, dotazníky jsou v obou kolech hodnocení hodnoceny pouze pod číslem – jména firem a jejich produktů jsou odstraněna, dotazník obsahuje pouze informaci o oboru podnikání dané firmy. Za druhé, hodnocení se provádí podle bodového systému, který každé otázce přiřazuje určitý počet bodů. Za třetí, nejlepší firmy pro daný rok vybírá odborná porota. Za čtvrté, žádný člen či členka poroty nesmí být propojen se soutěžící firmou, aby nedocházelo ke střetu zájmů. Kompletní soubor pravidel lze stáhnout zde.

Proč stále oceňujeme jen velké firmy?

Pravdou je, že do soutěže se hlásí především velké společnosti. O cenu se pravidelně ucházejí i opravdu malé firmy, ale obvykle je jich příliš málo na to, abychom vedle kategorie velkých firem mohli vyhlásit i kategorii firem malých. Nemyslíme si, že malé a střední podniky se v otázce rovnosti žen a mužů vůbec neangažují. V malých firmách je naopak často velkou výhodou osobní přístup a možnost individuální dohody, které mohou fungovat mnohem lépe než skvěle znějící program velké firmy, který ale není dostatečně uplatněn v praxi.

V budoucích letech se proto chceme zaměřit na lepší komunikaci s menšími a regionálními firmami. Už jen proto, že v malých a středních podnicích pracuje drtivá většina zaměstnanců a zaměstnankyň v ČR, a dobré praxe, o nichž se díky soutěži dozvídáme, tak mohou přispět k lepším pracovním podmínkám velkého množství lidí.

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *