x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

10/2007 Gender a marketing

Gender marketing v praxi - seznamte se!

29.9.2007, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s.
Z předešlých článků již máte představu, co je to gender marketing a jak může být marketing propojen s rovnými příležitostmi žen a mužů. Existují různé formy pojetí tohoto konceptu: může jít o marketing určeným ženám. Některé firmy marketingem pro ženy bourají genderové stereotypy a daří se jim tak ženy zaujmout. Některé naopak ve svých kampaních stereotypy podporují nebo utvrzují. Přinášíme vám proto příklady různých přístupů firem k tomu, jak ženy "zacílit".

Z předešlých článků již máte představu, co je to gender marketing a jak může být marketing propojen s rovnými příležitostmi žen a mužů. Existují různé formy pojetí tohoto konceptu: může jít o marketing určeným ženám. Některé firmy marketingem pro ženy bourají genderové stereotypy a daří se jim tak ženy zaujmout. Některé naopak ve svých kampaních stereotypy podporují nebo utvrzují. Přinášíme vám proto příklady různých přístupů firem k tomu, jak ženy "zacílit".

Consumer Electronics Association (CEA - Asociace spotřebitelů elektroniky) přišla s výzkumem, že ženy nakupují 57% spotřební elektroniky. Proto v roce 2004 představila kampaň Technology Is A Girl's Best Friend (Technologie je nejlepší přítelkyní dívek), která oceňuje firmy za jejich marketingové strategie pro ženy, týkající se produktů jako audio, počítače, tašky na laptopy, mobilní elektronika, wifi zařízení aj.
To navnadilo výrobce ICT zaměřit se ve svých marketingových strategiích na ženy.(1) Mezi vítězi se objevily výrobky firem Motorola, Epson, dále např. Ipod aj.

Dove - Kampaň za skutečnou krásu - netradiční kampaní se značka Dove snaží bourat nereálný obraz žen v reklamách nejen kosmetických společností. Více v článku: Dove věří, že přirozenost je výhodou.

Volvo - Your Concept Car (YCC) - společnost Volvo Cars se na ženy zaměřila v projektu Your Concept Car (auto dle vašeho konceptu). Na vývoji automobilu se podílely výhradně ženy, které sbíraly nápady od dalších 400 zaměstnankyň. Výsledkem byl sportovní vůz, který má praktičtěji řešený vnitřní prostor s více variantami k využití. Např. pedály vozu jsou postaveny tak, aby nebyl problém řídit v botách na podpatku. Automobil je ekonomičtější než srovnatelné vozy a velká pozornost byla věnována i ekologii. YCC se vyznačuje i snadnější údržbou.
Proč se Volvo zaměřilo konkrétně na ženy? Například proto, že ženy tvoří 54% jeho zákazníků.(2) Reklamu najdete zde.

V České republice Volvo příliš nezabodovalo kampaní Dovol si Volvo, která staví na tradičních stereotypech. Více si můžete přečíst v článku na serveru Ženy a média.

Hornbach - současné kampaně Hornbachu mají hned několik plus: citlivě pracují s lehkou nadsázkou a ženy v podobě svérázných kutilek zapojují do manuálních prací. (https://www.youtube.com/watch?v=NRJlWB1VWwI). Kampaň se nebojí zacílit ani homosexuální páry.

Na dívky se v poslední době zaměřila společnost T-Mobile prostřednictvím Girls Talk! Ty jsou příkladem snahy, která zdaleka není genderově citlivá, naopak: genderové stereotypy podporuje: https://www.youtube.com/watch?v=RtcKTci3j4Q.

(1) Barletta, Marti. The (Shiny and New) Way to a Woman's Heart. MarketingProfs.
(2) Velíšková, Hana. Rovné šance jako konkurenční výhoda. ČSRLZ a Gender Studies, o.p.s., 2007

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *