Metodika od Gender Studies druhou nejkrásnější českou učebnicí loňského roku

30.6.2020, Markéta Štěpánová, Gender Studies, o.p.s

Na konci května byly vyhlášeny výsledky soutěže Nejkrásnější české knihy roku 2019, kterou pořádá Památník národního písemnictví a Ministerstvo kultury ČR, a my vám s radostí můžeme oznámit, že naše publikace DVANÁCT OVĚŘENÝCH METOD PRO ROZVOJ KOLEGIÁLNÍ SPOLUPRÁCE získala v kategorii Učebnice pro školy všech stupňů a ostatní didaktické pomůcky 2. místo.

Moc si vážíme ocenění naší práce, děkujeme všem, co se na vzniku podíleli a samozřejmě gratulujeme všem oceněným knihám. V kategorii, kde jsme soutěžili i my, vyhrála kniha Jak to ruplo Michala Konečného. S ní i s dalšími oceněnými knihami se můžete seznámit zde, a pokud byste chtěli všechny knihy vidět na vlastní oči, od 15. července budou vystaveny společně s nejkrásnějšími knihami německými, polskými, slovenskými a švýcarskými v letohrádku Hvězda na výstavě Z hvězdy kruh.

Oceněná publikace je praktickým nástrojem k prosazování rovnosti ve vzdělávání a vzájemnému sdílení mezi vyučujícími. Autorce Anně Babanové se povedlo dát dohromady zkušenosti z roční spolupráce s několika učitelkami z různých škol a s přispěním celého týmu vytvořit funkční pomůcku nejen k vnášení kolegiální podpory do učitelské praxe, ale i k přemýšlení o vlastní výuce, o tom, co všechno v ní hraje roli, a jak lze konkrétními metodami dosáhnout ve školním prostředí větší rovnosti. Významnou roli u této publikace hraje nejen obsah, ale i forma. Díky spolupráci s grafikem Janem Šillerem se nám již podruhé povedlo získat v této soutěži ocenění, v roce 2014 to bylo dokonce místo první, a to s příručkou Volba povolání bez předsudků.

Kořeny soutěže o nejkrásnější knihu spadají do roku 1928, hodnoceno je grafické, ilustrační a polygrafické zpracování knih vydaných v českých nakladatelstvích a vytištěných v českých tiskárnách vždy za poslední kalendářní rok.

Josef Sedláček, předseda technické komise, o knize říká: „Originálně popisuje, jaké metody vedou k ověřování učitelských kompetencí, které podporují vzájemný respekt a principy rovnosti mezi dětmi a vzájemné sdílení informací a názorů mezi učiteli. Dále popisuje, jak děti učit, jak se stavět k tomu, že některé jsou jedinečné – méně nebo více schopné. Máme na mysli děti, které mají své specifické potřeby, pocházejí z různého rodinného a kulturního prostředí, cítí se v něčem jistě a v něčem nejistě. Kniha mapuje různé oblasti pedagogického působení na děti a představuje nové metody učení i postřehy ze zahraničí. Kniha je polygraficky zpracována jednoduše do twinové vazby. Velice dobře se dají otvírat jednotlivé listy a vzhledem k použité vazbě je můžeme otáčet až o 180 stupňů. S knihou se pracuje opravdu dobře. Obálka je zajímavě graficky zpracovaná, potažená laminovací folií a má zakulacené rohy.“