Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
v prosincovém čísle našeho zpravodaje pro vás máme připravené důležité téma (a v době Covidu-19 také velmi aktuální), a tím je genderově citlivé vzdělávání. V Gender Studies se oblasti vzdělávání věnujeme dlouhodobě, a proto se jednotlivých témat autorsky chopili převážně členové a členky našeho týmu. Zároveň jsme si vědomi, že téma vzdělávání je natolik obsáhlé, že není v našich možnostech zahrnout všechny otázky v jediném čísle. Nicméně věříme, že si zde každý najde něco svého.
Obnovili jsme rubriku Protipól, kde spolu polemizují Josef Vošmik a Klára Čmolíková Cozlová o problematice navazování intimních a partnerských vztahů mezi vyučujícími a studujícími na vysokých školách, o tématu, o kterém se často nemluví a které je, jak autor prvního textu říká, “na hraně”.
Jestli je nově schválená Strategie vzdělávací politiky ČR nadějí pro zlepšení povědomí o genderové senzitivitě na školách, se dozvíte v příspěvku Markéty Štěpánové.
Přinášíme ale i velmi zajímavé články externích autorek. Lucie Jarkovská ve svém zamyšlení nad rolí sexuální výchovy upozorňuje, že v Polsku nedávno “vládní strana PiS položila rovnítko mezi sexuální výchovu a pedofílii”, a dodává, že i když je ČR jednou z nejliberálnějších zemí například co se týče interrupcí, neznamená to, že by na tom sexuální výchova u nás byla nějak zvlášť dobře.
Jaký dopad mělo jarní uzavření škol kvůli koronaviru na rodiče (a především matky) dětí vysvětluje z genderového hlediska Irena Smetáčková, která uvádí výsledky svého výzkumu z katedry psychologie Pedf UK.
Jakým způsobem se dá předcházet genderovým stereotypům, se dozvíte v článku Markéty Štěpánové o kariérní volbě a dívkách v oborech ICT, nebo v reflexi zkušeností se školením genderových stereotypů a vzděláváním dospělých od Kláry Cozlové Čmolíkové. Johana Jonáková nám zase ve svém příspěvku Magnety v dějepise přibližuje genderovou perspektivu výuky historie na příkladu projektu Československo v paměti žen, který GS aktuálně realizuje.
Nepřehlédněte ani rozhovor s Ninou Fárovou, která se zabývá otázkou maskulinity a mužů ve školství. Zkušenostem učitelů v mateřských a základních školách jsme pak věnovali i prosincovou anketu. A pokud přemýšlíte nad nějakými originálními a nestereotypními vánočními dárky pro vaše ratolesti, určitě vás zaujme kulturní rubrika Čtení pro malé feministy a feministky Kateřiny Čopjakové.
Inspirativní čtení, hodně zdraví a genderově citlivý vstup do nové roku 2021 vám za redakci zpravodaje přeje
Marie Mrvová