Gender studiesRovné příležitosti v souvislostech

01/2017

Téma Zpravodaje: Etika na trhu práce

Co si myslíte o ... ?

Zdá se vám funkční v inzerátech při obsazování všech volných pozic ve firmě oslovovat muže i ženy?

Štěpánka Dvořáková, Recruitment Specialist, ManpowerGroup

Ano, rozhodně to za funkční považuji. A to především z důvodu přilákání dostatečného počtu relevantních uchazečů. Cílená inzerce z pohledu pohlaví by znamenala ztrátu potenciálních kandidátů. Z inzerátu by mělo být zřejmé, že se zaměstnavatel zaměřuje zejména na individuální schopnosti a vlastnosti uchazeče/uchazečky a nikoliv na pohlaví bez ohledu na to, jak moc se snaží o dosažení genderové rovnováhy na pracovišti. Taktéž je nutné podotknout, že je v pracovních inzerátech přísně zakázáno zohledňovat jedno pohlaví před druhým. Uveřejněním pracovního inzerátu zaměstnavatel zahajuje možné utváření pracovněprávního vztahu a zároveň musí respektovat zásady pracovního práva, včetně rovného zacházení a zákazu diskriminace. V případě, že zaměstnavatel hledá v inzerátu pouze muže nebo ženy, je to již diskriminačním prvkem, pokud tento požadavek nesouvisí nezbytně s obsazovanou pozicí (modelky dámského oblečení, herečky…).


Filip Černý, vedoucí marketingu, Kytary.cz

Nemám s tím dobré zkušenosti, komplikuje mi to život. Pokud předem vím, že hledám do týmu muže, měl bych mít právo to inzerovat (samozřejmě i v případě ženy). Důvodem může být strategie skladby týmu, specifické požadavky, cokoli. Je fér, když jsou v inzerátu napsány požadavky podle pravdy. Věřím ale, že ve většině případů pohlaví není zásadní kritérium pro výběr! Obecně se mi nelíbí direktivní metody, které se snaží pomoci rovnoprávnosti. Špatně fungují a zadavatele spíš prudí, než názorově obohacují (podobně vnímají lidé i nařízení EU). Naopak se mi líbí projekty jako Czechitas a další, které mají hmatatelné výsledky, dokáží sehnat peníze ze soukromého sektoru. Profesně sleduji třeba projekt Eshopista, kde právě žije téma ŽENY V E-COMMERCE, to jsou věci, které mě baví. Jsem spíš nastaven na pozitivní motivaci a vím, že na mě funguje. Naopak mi nesedí nařízení a zbytečné předpisy. Představte si autosalon, kde vám auto prodává žena, nehtové studio s obsluhujícími muži – no, možná by se na tom dal postavit nějaký crazy marketing :), ale pro tradiční business je to nepoužitelné.

 


Veronika Muroňová, vedoucí oddělení Personální podpora, zástupce ředitele pro personalistiku, ArcelorMittal Ostrava a.s.

Volné pozice nabízíme uchazečkám a uchazečům, kteří splňují požadované kompetence. Pokud je pozice vhodná pouze pro muže, tuto skutečnost v inzerci uvádíme.
V ostatních případech motivujeme ženy, aby se ucházely i o místa, která zdánlivě vypadají jako „klasická mužská“. Cíleně se například snažíme oslovovat studentky technických oborů, aby se zapojily do spolupráce s ArcelorMittal Ostrava již během studia formou odborných placených stáží a získaly tak potřebnou praxi a nebály se práce v hutním průmyslu.

 

zpět na obsah



„Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů.“

Projekt je financován Evropským sociálním fondem a magistrátem hl.m. Prahy. Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.

OD 1.ČERVENCE 2008 DO 1.ŘÍJNA 2008 BYL ZPRAVODAJ FINANCOVÁN ZASTOUPENÍM EVROSPKÉ KOMISE V ČR V RÁMCI PROJEKTU "FIT PRO ZMĚNU: FLEXIJISTOTA A GENDEROVÁ ROVNOST NA TRHU PRÁCE"
Obsah tohoto zpravodaje vyjadřuje postoj Gender Studies, o.p.s., a proto nemůže být v žádném případě považován za oficiální postoj Evropského společenství.

esf TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Úřad vlády ČR Projekt je realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů.